Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Geft

Vilken Prop. till Merc 4,7l & Alpha one?

Rekommendera Poster

Jag har en nyligen införskaffad Wellcraft 233 Eclipse -90 på vilken det sitter en ProPulse prop.

 

Efter att ha läst metervis med kommentarer och inlägg om denna så känns det utan tvekan som jag skall skaffa en riktig propeller i stället.

Med min tur lär jag väl tappa ett blad i samma ögonblick som jag har något stort och dyrt rakt föröver...

 

Båten är ju inte helt ovanlig så jag hoppas någon kan bistå med sina kunskaper och erfarenheter.

 

Jag är helt novis vad gäller stigningar och stolekar men:

 

Jag kommer inte att dra några vattenskidor.

Oftast är vi två pers i båten.

Ja...jag gillar när det går fort smiley-tongue-out.gif\

 

3 eller 4 bladigt?

Rostfritt eller Alu? (Har hört att rostfritt ger mer galvaninska strömmar, stämmer detta eller?)

 

Är det rent av så att någon har en beg prop till försäljning?

 

Tacksam för svar från alla bättre vetande på denna eminenta site...

 

//Geft

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska de gå fort ska du ha en 3 bladig rostfri propeller med hög stigning, men den kan bli dyrt. försök att kolla om det finns nån begangnad på blocket! MVH Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaret...

Jag har fattat att en hög stigning ger mer fart men vilken stigning är lämplig för min båtttyp och motor??

 

Det är många siffror hit och dit vilket gör mig lätt förvirrad. Jag har sett att det finns en och annan propp på blocket som passar men vilken storlek/stigning är bäst??

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Måste veta varv utväxling mm. Lägg in dina värden här så kan du börja få en uppskattning om vilken propellerstigning du skall ha. Se n bör du nog testa olika proppar innan du bestämmer dig.

 

http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do;jsessionid=619cc31a63304b22b59bcf6c1011a17e.n6XIsAyIpkjMmQPvqAzIngTxpQOUaN0Ka3D3lN4RawSMaMSK-x8L-x8Kn6bycgTAn38Lb65Abx4M-wOSa30K8Nzta5WN-AfJpBDD-APzqAbHml9DpAiImQXH8N8NbheLawbCpQPz8QvJpkixn6jAmljGr5XDqQLvpAe_

 

Lycka till!!  Kör rostfritt!!

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Skall lägga in mina värden där och se vilket utfallet blir.

 

Beträffande utväxlingen så väcker det ju ytterligare en fråga... Hur kan man kolla den?

 

Talade med båtens förra ägare och han hade ingen aning. Gissar att det blir svårt att kolla med båten i vattnet eftersom det bör handla om hur många varv (eller del av ett varv) proppen snurrar på ett varv på drivaxeln eller??

 

Kunde båten beställas med olika utväxlingar eller fanns det någon form av standard?

 

Tack ändå för svaren...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Har en Wellcraft Eclipse 233 1990.

Vi har en Mercruiser 260 i våran som är renoverad och lämnar enligt bänk 380Nm vid 3200 varv samt 300hk vid 5300 varv.

I båten med rätt propeller så skall motorn inte varva mer än max ca:4600.

 

Enligt Wellcraft skall det om båten är bottenmålad sitta en 17 på, annars 19. Vi kör med en 3 bladig 19 alu  bottenfärg och den gör precis 40 knop.

Propellern är Michigans billigaste så jag misstänker att den inte är speciellt effektiv. Skulle säkert bli några knop till med en stål men med Alphadrevens växelhus så känns det bättre med Alu.

 

Kan tilläga att motorn är grymt stark vid gaspådrag så det hade varit roligt och provat en fyrbladig om man får bättre fäste.

 

Vi skall också byta inredning i år, (hoppas jag), då det varit planerat i 3 år. Vi räknar med att få göra allt jobb själva. Har bra kontakt med sömmerska med riktig symaskin.

 

mvh/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på detta nyligen när jag skulle köpa ny propeller till min bowrider/merc 3.0/alpha 1. Sammanfattningsvis: För bättre acc och styrka gäller fler propellerblad och/eller lägre stigning. Bra för wakeboard etc. För högre toppfart gäller tre blad och högre stigning. Stål är bättre prestandamässigt -- styvare, viker sig mindre mot vattnet -> bättre acc och båten kan trimmmas upp mer vilket ger högre toppfart. Nersidan är fr.a. kostnaden -- alupropp kostar 1600 och stål runt 8000. När du gått på grund (inte om ;-) kostar det nästan lika mycket att laga en stålpropp som att köpa en ny alupropp.

Använder du båten för olika saker behöver du egentligen flera proppar, t.ex. en för råstyrka och acc för vattenlekar och en för hög men ekonomisk marschfart på längre utflykter.

Du behöver som andra påpekat prova proppen på din båt i sjön. Svårt eller omöjligt att beräkna konfigurationen av din båt, motor och belastning på land. Om du köper en propp av en firma brukar bytesrätt ingå. Köper du privat t.ex. Blocket måste alltså provtur ingå i avtalet. Det ingick antagligen inte i avtalet för de som köpte fel propp och nu säljer den billigt på Blocket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren gick och inte fick jag tummen ur och bytt propp.

 

Kommer att skaffa en 3 bladig alu 19 under vintern. Återkommer med prestandabesked till våren.

 

Ha en trevlig vinter.

 

//GEFT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...