Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
makl

ProPulse

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har skaffat en Propulse propeller till min Askeladd 505 med 90hk fyrtakt (Mercury). Enligt motorns bruksanvisning är optimalt varvtalsområde 5000-6000 rpm. Har varit ute med båten ett antal gånger med ungefär samma last utan att någonsin komma över 5600rpm, tills ikväll då plötsligt motorn varvar upp till 6500rpm utan att för den skull nå toppfart. Vi tidigare turer har den vid lätt sjö nått 38 knop vid ca 5600rpm, ikväll nådde den ca 35 knop vid 6500rpm?! Samma sak oavsett om jag körde med eller mot sjön. Givetvis har jag inte ändrat sti gningen på propellern! 

 

Vad kan göra denna stora skillnad i motornsvarvtal?

 

Trodde att en motor skulle vara mer ovillig att varva vid varmt väder och varmt i vattnet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alla bladen kvar. (tror jag, borde det inte bli en rejäl obalans som jag skulle kännt annars?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet inte hur PP är uppbyggda men högre varv och lägre fart tyder ju på att propellercentrum slirar. Gör ett tuschstreck mellan centrum och propeller, kör en sväng och kolla sen om centrum flyttat sig i förhållande till resten av propellern.

Mvh Tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att PP propellern har ändrat stigning, om du inte kollat det.

Antingen drog du inte åt skruvarna ordentligt så den har kuggat över och minskat stigningen, eller så har nåt gått sönder så bladen har ändrat stigning.

Alla blad ändras ju lika mycket om nåt av detta skulle hända, så kolla att den står kvar som du ställt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag ska kolla om något kan ha hänt min propeller. Har dock inte rört propellern sen den monterades i våras av min Mercury-verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inget tycks ha hänt med propellern. Stigningen är inställd på mitten läget precis som vid montering och bladen är hela och fina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något som bromsar båten under vattenlinjen ??

Tulpaner, hål, trailer kvar, en bäver.......ja Du förstår smiley-tongue-out.gif\

 

Motorn kanske klarar av att dra upp varvet men båten bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du har den i mitten läget varför

vrider du inte den ett eller 2 hack

och får några hundra varv till?

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

psst...: Han undrade varför båten har ändrat karaktär uatn att han har ändrat stigningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittat problemet! Idag upptäckte jag att varvräknaren visade 1200rpm när motorn gick på tomgång (Obs, den lät precis som vanligt när den fått gå varm några minuter så varvtalet hunnit sjunka). Knackade då lite försiktigt på varvräknarens baksida och när jag tittar igen så visar varvräknaren 700-800rpm! Väl ute och provkör så visar den som vanligt ca 5500rpm vid fullgas. Antagligen är det lite glapp eller dylikt på varvräknaren.

 

Nu kan det nog vara läge att minska stigningen ett par snäpp för att få upp varvtalet ytterligare lite grann. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...