Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Najse_

Börja segla

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att jag ska börja segla, har anmält mig till en seglarskola i sommar och ska även gå grundläggande utbildning i navigering i höst.

Nu vill man ju börja fundera på vilken båt man ska köpa.

Vill kunna ligga ute i veckovis på sommaren, har 2 barn.

Kan någon rekomendera en segelbåt som kan vara lämplig för en nybörjare i prisklass 50 000-100 000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholm MS20 täcker ditt behov, trygg att segla familj i.

//Stickan  21.gif\

Ps.Gör ett studiebesök på min hemsida så förstår du vad jag menar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Oj det finns hur många som helst i den prisklassen. Ta en titt på blocket. För det första så får du fundera lite på vad du söker efter, utrustning mm. Som du skriver så vill du/ni ligga ute kanske några veckor. Du får skriva en prio.lista. Innombordare/utomb? gasol/spritkök? rullgenua (att föredra)? Porti potti ( är nödvändigt *S*) Kunna ladda batterie osv...

Men vill du ha ett tips om en lättseglad båt som alla får plats i, som finns i olika utförande med mer eller mindre utrustning, så är mitt förslag en Maxi 77

Lycka till

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag villl nog hålla med om att en Maxi 77 är ett bra val, dock med en liten påminnelse att den har en mastheadrigg som gör den relativt stora genuan otymplig att hantera vid slagen. Lillasystern 68:an kan då vara ett alternativ, en såpass liten båt kan med fördel vara försedd med en utombordare, då den blir billigare både vid inköp och underhåll. /wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IF

är helt klart ett alternativ

kanske inte den rymligaste men styv och säker seglare som klarar (nybörjar)misstag även vid lite mer vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är relativt nybliven seglare och är mycket nöjd med min maxi 77 som jag vallar mina barn och min man i smiley-kiss.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaxiRacer är klart lämplig. Blåser det närmre 10m/s så är det bara att ta ett rev i storen, genuan kan man lämna hemma o ändå  ha bättre driv i lättvind än de mastheadriggade båtar som föreslagits. Med dem är man tvungen att använda genua för att få driv då storen är så liten del av segelplanet. Att ta ett rev i storen med enlinerev är bra mycket enklare o säkrare än att byta försegel.
Vill man tvunget ha ståhöjd, inombordare o septitank så får man slanta en bit över 100 000. Racern är lite lägre invändigt men i övrigt väl så rymlig som 77:an men mycket roligare att segla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Svårt detta med rekomendation av båt. Använd Silguide.se där är det mycket läsarkommentarer om lämpliga båtar.

En båt jag själv fattat tycke för som rymms inom din spec. Är Becker 27, en trygg säglare som tål mycket vind. Är lättseglad, har fem kojer och har allt som oftast en Yanmar inombordare.

Den ryms även inom din budget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på hur du vill använda båten.

Vill du kryssa eller bara följa vinden?

Jag skulle rekommendera en 7/8 riggad båt som kan segla med stor fock för att göra det enklare att kryssa.

Det finns många gamla mastheadriggade båtar med JÄTTE-genua som blir väldigt tungt i längden att kryssa med.

Tips:

Albin Express

Albin 78 Cirrus

Comfort 26

Facil 26

Granada 28

Maxi Magic

Priser vet jag tyvärr inget om.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag vill rekommendera en IF båt. För att det är en underbar segelbåt. Men om ni vill ha lite mera bo utrymme för pengarna så rekommenderar jag också en Maxi. Men då tappar du som sagt segelkundskaper. Så dumpa frugan och köp en IF.

Mvh/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SkeppOHoj!

Jag har börjat segla på gamla dar. Har väldigt lite båtvana, så jag tog förarbeviset i våras och har varit ute lite grann med seglande kompisar. Längsta seglingen till Huvudskär, 2 nätter och 2 vuxna o två barn. Kanon! Blev nog frälst där...

Sen har vi haft tur för vi går nu troligen in som tredjedelsägare i en välskött Shipman 28 som ligger i Mälaren. De andra två delägarna känner vi lite då dom är föräldrar i äldsta dotterns klass.

Vi får alltså ärva lite av deras båt- och seglingskunnande åsså delar vi på omkostnaderna, båtplatsen klar m.m. m.m.... Inte helt fel start på en landkrabbas seglarliv.

Vi har varit ute lite med Shipman 28:an och kännt på den i Mälaren...

Båten visste jag väldigt inget om från början... har läst på lite förstås.

Genomgående verkar folk mkt nöjda: Vackra linjer, välseglande, trygg, torr, bra inredning osv. osv. 

Nackdelarna: Det här exemplaret är från -71 när skrovet höll tveksam kvalitet, Farryman-dieseln (12 hkr)går bra och är välservad, men kan väl klappa ihop när som helst (=50.000 Kr).

Vi kommer att reglera ägandet och skötseln av båten i ett förenklat rederiavtal, sen delar vi upp seglingssäsongen efter tycke o smak.

Själva vill vi segla i Sthlms skärgård så vi kommer att hyra in oss på en bojplats vid Utö där vi har kompisar.

Tanken är väl att kunna vara ute 1-2 hela veckor div. veckoslutseglingar.

Jag o min fru har två tjejer, 12 och 6 år. 12-åringen är nu sjöscout o lär sej skitmycket där. 6-åringen håller vi på att finslipa simkunskaperna på!

Båten är alltså en 29-fotare, fenkölad, 4-6 kojplatser, wallasvärmare, gasolkök, toa, bra stuvutrymmen, bra o stor sittbrunn, 4 försegel, 1 Spinnaker, 1 till hälften utseglad Stor.

Ja, herreminje, hur skare´ här gå??

post-20909-1394234731,0939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS! Bilden är från seglingen till Huvudskär och den båten var en J-17 (2 nätter, 2 vuxna o 2 barn!!) alltså ingen Shipman på bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...