Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
BMoon

Polera eller måla om motorkåpa

Rekommendera Poster

Har en Archimedes 40 -motor med en grymt matt motorkåpa. Kollade lite under ett handtag och såg att ursprungsfärgen varit något i stil med chockorange. Har testat att polera lite men kommer inte i närheten av ursprungsfärgen utan det blir mer någon form av beige-orange färg.
Det jag undrar är om den går att få tillbaka i närheten av sin ursprungsfärg eller om det inte går. Klistermärkena på kåpan är ju även de aningen matta men intakta så kanske svårt att få det bra.
Det andra jag är inne på är att måla kåpan och sen kankse skaffa några 40-märken att sätta på den. Tycker dock det kanske är lite synd att måla den men kanske blir bäst så?! Det jag då undrar är vad man ska använda för typ av färg samt vilken färg som kan se bäst ut. Båten är gul med svart underdel och tänkte då tanken att måla även motorkåpan gul med svart text.
Väldans tacksam för synpunkter och kommentarer om hur jag ska göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr att din originalkulör är förlorad. Kanske finns den att köpa och måla, men du kan aldrig polera fram det som solen blekt bort.

Jag tycker gott att du kan måla kåpan. Pilla bort klistermärkena och måla sen med 2-komp polyuretanfärg. (finns både på biltema och båtaffären). Givetvis får du spackla och slipa ordentligt.

När det gäller texten kan du ju antingen måla med shabloner eller skaffa nya klistermärken.

Själv är jag nöjd med att ha en motorkåpa som ser sliten ut så kanske det är mindre risk att någon vill sno motorn.

Lycka till!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Varför inte gå till närmsta billackare och be dem bland upp rätt kolör vanlig 2 komp acryl har du ingen spruta be dem även blåsa ingen stor kostnad, emblem gör du nya hos någon skyltmakare pris ex kan du se på min båt 75:- för två st badanka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Att återskapa någonting som solen har mattat ut är mycket svårt, men det går. Först måste du försöka att få fatt på originaldekalerna. Archimedes köptes upp av volvopenta och de som nu säljer reservdelar är Emilssons motorverkstad i göteborg. Om du kan få tag på en dekalsats är nästa steg att få en billackare att lacka kåpan. Sedan kan du montera dekalerna och du har en kåpa som ser ut som den gjorde när den var ny. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Varför inte lägga dit ett snittsigare namn tänkte själv byta ut mina tråkiga namn dekaler mot Quicksilver    En penta 40a kunde väl få heta gräddvisp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Min blir brum brum på ena sidan och brum brum på andra till nästa år och allt annat som skvalrar om storlek och årsmodell åker bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har för mig att det finns på bättrings färg till utom bordare på biltema. men det blir ju själv klart en större stöld risk på motorn! // alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

eftersom det var den 6 juli som tråden skapades så borde väl kåpan vara målad, polerad nu, hur blev den??? bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående dekalerna så går det att få tag på...t. ex. http://www.dekaltrim.nu/ kan man specialbeställa vad man önskar, om dom inte har det i sortimentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tänka på då, är att kalkera av dem innan demontering! Ev kompleterat med ett kort eller två, så får man exakt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kommer bara gå ner till närmsta reklamfirma och be dem på skärmen ta rätt teckensnitt och rätt höjd och sen på mercury svart bakgrund sen gör datorn resten och allt blir utskuret och klart bara att klistra över orginalen, den dag då någon mot förmodan vill handla brumbrum är det bara bort med dekalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför skulle det inte gå att polera? enda sättet att få en riktigt, riktigt, riktigt bra yta. Slipa med 1200 sen typ 3000 och använd rätt polermedel så...förutsatt att ytan i sig är ok och utan repor och andraa skavanker. Showlacker målas först och sedan blir det 3000-papper och polermedel för den högsta finishen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa Autosol och polermaskin... Testade det på skoj på en archimedes penta 55:a i sommras, blev grymmt bra!

//Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...