d88-jwn 0 Postad 6 Juli , 2006 Hej alla vänliga människor Hoppas någon kan skriva en rad till stackars mig! http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/smile.gif\ /> Jag har en md6 (eller md7 - osäker). Jag blir inte klok hur jag tar bort spridarna för att kolla dem. Överst sitter inloppsröret med en mutter runt, det är lätt att ta bort. Sedan sitter några (tre tror jag) avlånga bleck med två gängade stänger på varje sida på vilka en mutter på varje trycker ner blecken och då också spridarna. Men blecken går inte att ta bort så länge stängerna sitter där och om man inte tar bort blecken finns det inget att ta tag med. Hilfe - snälla! http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/smile.gif\ /> hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 6 Juli , 2006 Hej Johan Gå in på den här länken där finns det mesta du beöver veta om din motor http://www.forsmarin.se/vp/vp.html //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 6 Juli , 2006 Hm, det står bara demontera spridare med grenrör där. Ingen bild och ingen mer text (men tack för tipset - jag uppskattar det ändå!)hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 6 Juli , 2006 Blecken har urtag som passar in i en fasning på spridaren. Du får använda våld, bända med mejslar eller mindre brytjärn för spridaren brukar fastna i spridarhylsan rätt ordentligt.Den skall rakt upp över pinnbultarna.Blecken brukar bli böjda så att man kan få räta ut dem före återmonteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Juli , 2006 släpp lite på muttrarna och kör runt motorn. När de sen är borta passa på att provtrycka dem och justera dem så de får samma öppningstryck, brukar ligga på ca 120 kg på andra dieslar. se till att få dit ny tätbrycka dvs brickan du hittar nere i hålet när spridaren är borttagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 7 Juli , 2006 Tack! Var och bände igår men vågade inte ta i så mycket. Tror att det kan vara bra med något slags bändverktyg, liknande en liten kofot. Att låta kompressionen hjälpa till är ju också en bra idé!hej!/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 8 Juli , 2006 Enligt verkstadshandboken med Bosch insprutningspump står det: Insprutningspump, fabr. Bosch 0 460 302 006 Insprutare fabr. Bosch, hållare 0 431 112 001 Spridarmunstycke 0 433 171 001 Håldiameter 4 st 0,22mm Öppningstryck 180 kp/cm2 Spridningsvinkel 150 grader Förinsprutningsvinkel 12 grader Insprutningsmängd 20mm3/slag vid 31,7 r/s (1900 r/m) Rusvarvtal 40,8-42,5 r/s (2450-2550 r/m) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juli , 2006 Låter troligt med spridartrycket, spridarna peugoter/volvo använder ca 120, de flesta motorrenoveringsfirmorna har en provbänk se till att få dem tryckta och ev justerade så de håller samma öppningstryck. Vill inte spridarna lossa lägg papper runt dem och blöt ner med diesel när det sugit ner och löst upp under natten så släpper de med lite hjälp av kompen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 2 Oktober , 2006 Efter en veckas sprayande med 5-56 och vickande gick det i fredags! Varsin hammare som kofot och lite vrickade och vridande samtidigt (den ena krävade vridande den första inte). hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Oktober , 2006 Av misstag körde jag motorn utan att ha dragit fast spridarna. De hoppade då efter en stund upp ur hålen. Det kan vara ett sätt också. Att köra motorn och samtidigt vida, knacka och dra. Men nu var det ju dessbättre löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser