swedma 0 Postad 5 Juli , 2006 Hej alla! Vi är två optimister som funderar på att köpa in oss på en fiskekutter från 30 talet- kollat runt på olika objekt mellan 13- 16 meter. Nu till frågan- hur sjöduglig är en sån här skuta?? Långresebåt eller inte? Ni alla proffs o allvetare kan väl upplysa oss om detta!! Jorden runt eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 6 Juli , 2006 Det fanns en sådan här tråd för kanske ett halvår sedan men hittar den inte. Det var några som siktade söderöver och tyckte att det vore bra med utrymmet i en gammal fiskebåt. De röster som hördes emot talade väl om hastighet (långsam) och att fiskebåtarna inte är seglare, de bär ju mest för stödsegel och förväntas gå för motor. Men sjödugliga är de ju. Men leta efter den gamla tråden om du inte får några svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 8 Juli , 2006 Hej! Fiskebåtar brukar vara mycket sjödugliga men som sagt inte gjorda att segla. Är det däremot som du säger att den är från 30 talet så är det ganska stor sannolikhet att den är byggd som segelkutter. Kanske svårt att hitta en som är bevarad som detta? Kolla exempelvis kryssarklubbens Gratitude. Fiskeskonare från början. Sjödugligare kan man leta länge efter. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 21 Juli , 2006 Leta upp user Gedda har pa MarinGuiden. Hela hans familj har fiskekutters i olika storlekar. Hans far (eller farfar, minns inte) var min larare nar jag tog Skepparn 1977/78. Tuffade en del i hans bat under den kurden. Mkt trevlig skuta! Dessutom, om du soker upp (fd) tandlakare Sven Leffler i Alingsas, sa borde han ha en del erfarenhet. De har (har haft) tva Colin Archers som de seglat mycket. En (den storre) koptes i Maine i USA och skeppades till slut over da den var i sa daligt skick att den inte hade gatt att segla over Atlanten. De fixade dock upp den i Sverige och en av hans soner bodde lange pa den vid FiskeMagasinet i Gbgs hamn. Hela familjen Leffler har batat sedan tidigt 60-tal... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 21 Juli , 2006 Hej! jag har själv aldrig seglat med en fiskebåt men jag vet det att det finns en segelskuta på västkusten som heter Britta som i grund och botten är en fiskebåt och det funkar tydligen bra. Fiskebåtar är förövrigt väldigt sjödugliga, jag menar dom är ju byggda för att gå på nordsjön i alla väder... visst dom rullar jävligt mycket men har man ett segel som stöttar så är det nog bättre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sudden_82 0 Postad 26 Juli , 2006 Hej svej, det var jag som hade den tidigare tråden. Den heter långfärd i seglande fiskebåt. Våra tankar och planer är att köpa en trålare från 1900-1950tal, riggad eller lämna in den för riggning. Är i oslo nu och jobbar ihop pengar till en båt som eventuellt ska inhandlas i höst. Visserligen kan jag inte påstå att allt är bestämt men det viktiga är att drömmen lever vidare. Tanken är att vi ska lämna sverige nån gång i september 2007 och sedan ta oss till australien på ungefär 15 månader. Får nog gå en hel del för motor också men vafan, dieseln i venezuela är nere i 18öre/liter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Juli , 2006 Här är länken till den tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=83746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser