Fredde_ 0 Postad 5 Juli , 2006 Jg har problem med en snurra som inte vill starta. Har nyss rivit ner toppen och monterat tillbaka allt, är 100% säker att allt stämmer. Motorn startade inte innan ingreppet på toppen heller (hade gängpaj i ena tändstiftshålet därav mecket med toppen) Jag har kommit så långt att jag konstaterat att det kommer soppa som det ska men däremot får den ingen gnista, finns inte ström fram till tändmodulerna heller. Kabeln som går till tändmodulerna slutar i en, som det ser ut, helgjuten plastbox (cdi-boxen?) och det verkar sitta ett kretskort i den. Vad ska jag göra? Edit: finns det något sätt att kolla så det inte är fel på den boxen eftersom det verkar vara en dyr rackare? POWER PACK ASSY. 0582285 [0586800] $80 enligt ishopmarine.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 6 Juli , 2006 Om din motor är 2 cylindrig vilket jag tror så fungerar ditt tändsystem så att under svänghjulet sitter det 1st matarspole som m.h.a en permanentmagnet i svänghjulet skall ladda upp en kondensator i CDI-boxen. Sedan sitter det även en triggerspole som skall ge en impuls till CDI-boxen att ladda ur kondensatorn till tändspolarna. Triggerspolen ger 2st impulser/varv dvs en till varje tändspole/cylinder. Om du har en ohm mätare så kan du mäta resistansen på spolarna. Matarspole 575 - 75 ohm Triggerspole 40 - 10 ohm Sedan kan man även mäta spänningen från resp. spole men det är svårare då du inte kommer åt kablarna så lätt, men följande värden skall det vara. Matarspole 230VDC eller högre Triggerspole 0,3VDC Tändspole 180VDC Matarspolen, triggerspolen och tändspolarna brukar sällan gå sönder så det troliga är att CDI-boxen givit upp. Hoppas detta kan hjälpa dig att hitta felet. Bäst är ju om du kan låna en CDI-box och prova att byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser