Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Perska

Välja båt, typ 40 - 50 pengar, Insjö fiske bad och sånt

Rekommendera Poster

Hej

Jag har varit lite frånvarande från sjölivet dom senaste åren då bilintresset har varit dominierande, men för varje år som går så blir man mer och mer sugen på sjölivet.

Var ju en riktigt fiskare som liten grabb och tillbringade massor med tid på sjön.

Nåväl jag har kollat runt lite på blocket efter båtar och det är ju inte lätt direkt. Vad ska man kolla på för båtar???

Som sagt kravspecen är följande:

*Lätt att traila

*Allmänt underhållsfri

*Vill helst kunna trolla med huvudmaskin

*Ska kunna transportera mig och ett par kompis i iaf 20 - 25 knop ut till badstranden.

*Max 50 000, helst 40 000

*Självläns är ett stort plus då man ska städa båten men det kanske inte är ett krav som är rimligt i den här storleksklassen

*Vill helst att det ska vara separat oljesmörjning (För trollingens skull)

Har ni några tips på vad för båtar som gäller???

Alla tips och åsikter är varmt välkommna.

Mvh Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster M med en F40hk (fyrtakt) verkar vara din båt, dessvärre går det nog inte att hitta för 50 000 (kanske runt 80.000:-). Men där har du en underhållsfri, självlänsande trollingbåt som tar dig och polarna i 30knop beachen  :)

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som min båt???

Underhållsfri, tja det är en plastbåt men resten passar in. Den är fövisso ny men det finns 02:or till salu på Blocket och då är det dina priser. Du sjösätter den själv.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det är 410S du skriver om.

Ser ju helt klart trevlig ut men jag är lite tveksam till båtens ringa längd.

Är rädd för att den kommer vara jobbig i vågor när man trollar...

D.v.s. att den dyker för mycket upp och ner mellan vågorna...

Har du några erfarenheter av det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla efter en Buster RS. Går att hitta för runt 50.000.- 

Har en själv som jag använder till exakt dom ändamål du säger vilja båten till. Den är 4.5 meter , vet inte om det är för litet för dig.

Den är allmänt underhållsfri, men skaffa ett kapell (7990.- hos flipper marin)

Jag ska dock byta motor till en Mercury 50hk - har en Yamaha 70hk på nu som är för stor.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tar du funktion för utseende och kan tänka dig att få sjöns fulaste båt så finns sportvarianten av den jag har till salu på blocket mötte ägaren härrom dagen som sjösatte och det lät som om priset var prutbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja inte så pretantiös med sånt, men jag vill nog ha en öppen båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

övervåningen är öppen perfekt att stå på taket och fiska.  den på blocket har tak som skjuts ihop och båten blir öppen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill lägga till en grej...

Alltså vill helst ha en kombination av en båt som orkar plana ordentligt och även kan trolla med en och samma motor.

Jag antar att det inte bara handlar om 2t vs. 4t utan att det faktsikt går fort på tomgång med en lite större motor, även fyrtaktare.

Finns en där jag bor som bränner runt med en Ryds tror jag och en Honda, Jättefint ekipage men det blir ju för fan svallvågor när han trollar...

Kanske överdriver lite.

Jag kanske måste acceptera att man kör med hink eller motsv. för att få ner farten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

min 80 hk gör under 2 knop vid 500-800 varv har en bekant som har en ren trolling båt med honda 4 takt 40hk och den går betydligt fortare på lägsta fart som lägt säger han att det går att komma ned till 3 knop ligger jag på 1100 varv så går de lika fort. Så en väl justerad 2 taktare kan trots sin storlek många gånger gå bra för trolling men det vill ju till att allt lirar som det ska.  ang sök här är länken http://www.blocket.se/vi/8357963.htm?ca=17_s

Med papper och penna och lite järva ideer och en veckas jobb så går det att få en riktigt kul båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtmodellen jag har, Crescent 504, täcker upp det du önskar. Motorn däremot som jag har, är inget att köra trolling med. Men köper du begagnat så får man ju vad som sitter på, annars kan man ju välja och vraka fritt om den är utan motor. Brukar inte finnas så många till salu bara, finns visst några på blocket just nu, men det är sällan de annonseras där iallafall. Har min till allt från att åka vattenskidor & wakeboard, till att fiska eller bara ta en tur ut i skärgården - havet.

post-2411-1394234705,4788_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 480 verkar finnas en del till salu.

Ser ut som 30hk är bland det vanligare.

Är det en vettig båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenheter av Ryds 480???

Är 3 hk ett lämpligt motoralternativ till den för trolling och lite transport?

Tacksam för alla svar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag trollar med en 140hk fyrtakts suzuki på en flipper 580 o jag ligger som lägst på 1,7 knop så jag får dra på lite grann för att hålla farten.hadde även en yama 40 hk trecylindrig på en cresent 434 o fick oxå gasa på lite då för att det inte skulle gå för sakta.mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är 410 S.

Vågor i mindre insjö, inga problem. Större insjö eller hav, problem ...!

Men resten funkar den perfekt på. Tror att du behöver komma upp över 5 meter och 500 kg för att det skall lugna sig när det vågar men allt är ju relativt.

Var ute på Vänern i en 1400 kg båt och det gungade rejält trots vikten!

Men jag kan rekommendera båten i övrigt, mycket båt för pengarna, bra reling att sätta spöhållare i, bra ytor att skriva fast annat i och lätt att komma fram med kabel och annat pyssel.

Svabbas av med högtryckstvätten inuti båten.

El-länspump som har fungerat oklanderligt och framför allt är ekipaget lätt att dra runt på trailern.

Har en 25 Hk fyrtakt som är i klenaste laget för att dra ring, men det går om man hittar en nerförsbacke...:-)

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du tag på en båt med en yamahamotor så finns möjligheten att den är utrustad med en sk. trollingknapp som gör att du kan sänka varvtalet med hjälp av knapptryckningar på en separat knapp, ej på gasreglaget. Vet ej hur länge denna knapp har funnits till yamaha och om det finns liknande saker till andra motorer, men håll ögonen öppna så kanske du hittar en båt med just denna funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Gillar lite udda saker så kunde inte låta bli att tipsa om denna skönhet som är så lätttrailad att den inte behöver någon trailer dock gör den inte 25knop men vattenjeten gör den oslagbart grundgående

http://www.blocket.se/vi/8717558.htm?ca=17_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...