Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Bengt_gbg

Vattenskidor, hur fort, vilken båt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag skall köpa en badbåt som jag vill kunna dra vattenskidor efter.

Skall funka som alround, fiske mm.

Vill helst inte investera mer är 50 tusen.

Jag kan inte så mycket om motorbåtar, har mest seglat.

Har ni några råd vad gäller båttyp, motorstyrka eller andra saker man bör tänka på ?

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Optimalt för vattenaktiviteter och fiske för den delen är en båt runt 4.6-5m med en 40-50hk snurra (gärna 4-takt=mindre bränsle och inga otrevliga avgaser i vattnet). Personligen tycker jag Linder 460 Arkip eller Buster M eller L. Nu är det väl så att priset ligger lite högre för dessa två båtar, men det är det garanterat värt.

Lycka till med båtköpet

/Niklas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

40 hkr är i minsta laget om man skall åka vattenskidor och är lite medelbra och vill åka på en konkav skida. Om man nu mest använder 2 skidor och har 40-50 hkr är accelerationen ändå rätt viktig och man skulle därför kanske rekommendera 2-takt.

Beror som sagt lite på hur mycket vikt man lägger vid egenskaperna för just vattenskidåkningen.

På 2 skidor är 20-24 knop mest lämplig fart men om man skall åka på en skida så beror det lite grand på vilken typ av skida man har. Tävlingsfart är ca 30 knop och de flesta monoskidor är gjorda för den farten. Går det saktare går de för djupt - och därmed tungt - i vattnet och man kan inte utnyttja egenskaperna alls utan får mest ont i armarna väldigt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

vattenskidsåkning och 4 taktare till detta då blir det inte många kronor kvar av de 50 tusen till båt så du får nog tänka dig åt 2 taktare har själv en hyfsat kvick badbåt eller Badanka dessa gör ca 30 knop beroende på vad du hänger på  (Kadaffi körde ju med dubbla 100hk)  en sport modell av min ligger ute på blocket såg ägare sjölsätta härromdagen och annons priset är nog prutbart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...