Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
EastSide

Hur mycket gris i säcken måste man räkna med att köpa?

Rekommendera Poster

 

Som icke-motorkunnig undrar jag hur jag bäst kan göra för att säkra ett köp i största möjliga utsträckning när det gäller just motor. Jag vet att man kan anlita besiktningsmän och få kompressionsprover och kylvattentryck och lite sånt. Finns det någon här som kan rekommendera vad man skall ta reda på och utgå ifrån så att man kan känna sig så säker som möjligt på motorn vid köp?

 

 

Jag är just nu intresserad av en båt som väger ca 3,5 ton och är bestyckad med en Mercruiser V8 MPI från -98 med Bravo III drev. Vad jag vet om båten är att den kommer från Carolina (säger försäljaren), dvs sötvatten, och nu i några år ägts av en familj i Skåne och gåt totalt ca 400h (enligt försäljaren).

Motorn är sjövattenkyld och när man köper en sådan båt undrar man givetvis hur länge det tar innan man måste renovera eller kanske till och med byta motor!?

 

Finns det någon som kan ge mig ett bra tips på vad man bör göra som rutin? Givetvis går inget att garantera och allt kan hända, men jag vill ändå kolla upp så mycket som möjligt inom vettiga och rimliga ramar och få en bra rutin på det när man nu kollar runt.

 

Kan man generalisera och säga att en sjövattenkyld motor med normalunderhåll håller i ca 10 år innan man måste byta eller är det helt beroende av service?

 

 

Mycket tacksam för tips och rekommendationer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ta kontakt med en auktoriserad besiktningsman. Det är mitt råd.

 

Det ju inte bara motorn som bör kollas upp.

 

//Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag tänkt att göra, men jag undrar lite om alla besiktnignsmän kan motorer på ett tillräckligt bra sätt? Och vad skall man begära att en besiktningsman gör vad gäller att utvärdera skicket på motorn? Finns det saker man kan be en besiktningsman gå igenom som han/hon annars inte gör?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är du som anlitar besiktningsmannen är det du som bestämmer hur mycket du vill att han/hon skall göra. Det är en kostnadsfråga, helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanon, då kvarstår bara frågan om någon kan hjälpa mig genom tips på vad man bör be en besiktningsman att kolla för att få ut så mycket nytta som möjligt i relation till kostnad och risk!?

 

Typexempel på motor i båttypen jag är intresserad av är en V8 från 98-2002, sjövattenkyld (oftast), Mercruiser MPI (oftast), Bravo 3 (oftast).

 

Någon har väl lite konkreta tips och råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begär komp prov på motorn.

Avgaslimporna håller ca 6-10 år.

Om jag förstått saken rätt så går en sjövattenkyld motor ofta med för låg temp vilket ökar slitaget.

Se upp med korrosionsskadade BravoIII, finns en del på nätet om detta.

Få tag på en besiktningsman som är van vid båttypen och lita på hans känsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju vara en ide att kolla så att den är regelbundet servad mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren!
Korrossionsproblematiken har jag läst rätt mycket om. Det handlar tydligen framförallt om båtar som ligger i hamnar där alla båtar ligger på landström och därmed i starka magnetiska fält under vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid kolla oljan o kylvattnet så att det inte finns olja eller vatten där det inte skall vara. Lyssna på motor så att den inte knackar från kamaxlarna (om den har överliggande vill säga). Kolla även så att tempen är korrekt efter en stunds körning, det är inte bra om motor går varm eller håller för låg kylvattentemp.

 

Motorn skall även gå jämnt utan misständningar och hackande genom hela varvregistret.

 

Det är bra att kolla alla packningar så att det inte bubblar ut/läcker ut olja eller vatten på olika ställen.

 

Detta är några grejer jag kan komma på rent spontant som kan vara bra att kolla vare sig du kollar på en båt eller bil.

 

Som sagt bara några vaga tips, jag är ingen motorexpert...

 

Lycka till/

            Alexander Appelsved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna oljepåfyllningspluggen och dra med ett finger på insidan av ventilkåpan - om du får ut en ljusbrun sörja så är det inget bra tecken, det ska vara ren olja. Läs gärna på båttypens maxfart med den aktuella motorn. Om du har möjlighet - ta med en handhållen GPS och se till att båten når upp till eller nära når upp till sin maxfart. Det är ett tecken på att motorn ger den effekt som den ska och förhoppningsvis är i relativt bra skick.

I övrigt så gäller allt det vanliga som det finns många trådar om på detta forum, dvs lyssna efter missljud från motor o drev, kolla täthet på båt, motor och drev och leta efter vatten eller oljeläckor. Känn på undersidan av motorn efter färsk olja. Det är ganska enkelt att tvätta rent motor och motorrum från oljeläckor...

 

Lukta i kabinen - det ska på sin höjd lukta instängt - inte jord eller mögel. En ny inredning gissar jag kan kosta 10.000-20.000 hos en sadelmakare.

 

Innan vi köpte vår båt (i förra veckan :-) så pratade jag med två besiktningsmän och det finns några dyrbara fel på den här typen av drivlina och båt som man bör vara medveten om:

 

* Ruttet distansmaterial (=plywood) i akterspegeln - be besiktningsmannen fuktmäta. Tydligen har 9 av 10 amerikanska båtar fukt i akterspegeln. Nästa steg om man är orolig är att besiktningsmannen provborrar innifrån med ett 6 mm borr. Om man bara får ut jord så är det nog bättre att titta efter en annan båt.  Arbetssamt och kostsamt att renovera med motorlyft etc.

 

* Dåligt drev - innebär ersättningsdrev eller renovering för 10-20000 kr om man inte fixar det själv.

 

* Dålig motor - servicemotorer finns från ca 25 000 kr och uppåt arbete.

 

* Sprickor i gelcoaten - kan vara ett tecken på att det är en stormskadad båt. Även om man har tur och det enbart är gelcoatsprickor så är risken stor att även glasfibern under är skadad. I vårt klimat så skadas skrovet snabbt p g a fuktinträngning och frysning vinterntid.

 

Som jag såg på en annan tråd här på bryggsnack -  en amerikansk daycruiser ska vårdas med mycket kärlek och pengar, men det är härliga båtar och motorer.

 

Lycka till med båtköpet!!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På en importerad amerikanare med 8-10 år på nacken får du nog vara beredd på att det är ganska mycket som sjunger på sista versen. Men allt går att fixa det är bara en fråga om tid och pengar.

 

What you pay is what you get, brukar faktiskt stämma väldigt bra.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...