Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
AudiTQ

Att tänka på vid köp av Sea Ray

Rekommendera Poster

Jag kommer väldigt snart köpa en Sea Ray på 22-26fot. Jag ber er därför om råd o tips om vad man bör tänka på. Vad bör man titta extra noga på när man är ute och tittar o provkör objekt ?

Båten kommer lägst vara årsmodell -1989. Förmodligen 90-talare.

Tacksam för alla tips o råd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt första tips..

DREVET

Om det sitter Alpha One drev på, ska det vara generation 2 ( -91 och yngre) allt är bättre på dom, jämfört med med dom gamla -90 och äldre.

Ska du ha en OV eller DA  ???

post-11345-1394234705,6512_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så allt det elektriska funkar. När jag köpte min visade det sig att det var kortis i belysningen, vindrutetorkaren funkade ej mm. Drygt jobb att felsöka och laga.

Kolla gelcoaten efter solsprickor. Om det är en Floridabåt brukar plasten vara i ganska dåligt skick, jämnfört med samma årsmodell i Sverige. Solen och året-runtsäsong sätter sina spår.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller också kanske du inte skall ha någon gammal 1990-tals

Say-Ray alls. Dom är inte alls kul och väldigt fula och sunkiga

inuti. Har en kompis som nyss köpt en 29-fotare från 1996, och om

jag säger att jag inte skulle vilja ha den om den så var gratis

så överdriver jag inte. Ful och omodern båt med trista gamla

förgasarmotorer på.

Varningsflagg utfärdas!

Köp hellre nyare och modernare men mindre båt för samma pengar! smiley-foot-in-mouth.gif\

//Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Sea Ray 230 SD från 1995, som är i superskick!

Trista gamla förgasarmoter? Vad jag vet så tillverkas och säljs dessa fortfarande? Min motor är från 2004 (Mercruiser 5.0L V8) och den har förgasare. Gammal teknik kanske, men inte gamla motorer.

Man kanske inte ska dra alla båtar över samma kamm!

post-4833-1394234705,8271_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..en kompis som nyss köpt ...........???????

Fan va trist kommentar !!

..detta tackar vi för, som lägger blod svett pengar å tårar i våra båtar för att hålla dom fina...!!

-Har ett namn för sånna som dig !?

//JSR

post-11345-1394234711,8441_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

väldigt trist kommentar- ändrar dock inte min åsikt om vilket fabrikat jag vill ha.

Hur som helst, jag anser Sea Ray båtarna 89- och nyare är jättefina. Ta en 200 CC exempelvis...perfektion i mina ögon.

ÄR mest sugen på en OV men en DA är också intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fula och sunkiga inuti ? ...det har då inte jag märkt i dom jag har åkt i.. OCH jag är extremt kräsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fastställer man om ett drev är generation 1 eller 2?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla akterspegeln så det inte finns fukt!

Iofs ett generellt tips, men det är kostsamt att byta akterspegel.

Iallafall jag skulle både fuktmäta och provborra.

/V8dc, som har bytt akterspegel på min styrenpulka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast att kolla om det är gen I eller II är att titta på skäddan... Fenan längst ner alltså.. Är den rak i bakkant, sett från sidan av drevet, så är det Gen I och är den vinklad är det Gen II. Går att se även om båten ligger i sjön.. Bara att hissa upp drevet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag ratt sa finns det manga tips vad galler kop av USA bat (Jocke-SeaRay har sakert skrivit en del), sa det har ar sakert lite upprepning.

Om baten har heltackningsmatta, kolla fuktskador i underliggande plywood, och finns det dar sa kan det ocksa finnas i stringers. Vanligt i USA att batar INTE tacks over utan det far regna rakt in (pumpen tar hand om det). Dessa batar dor efter inte allt for lang tid.

Kika pa infastningspunkter for alla accessories; knapar, relingsstottor, lampor, tuta, antenn, sa det inte ar onormala sprickor med atfoljande vattenintrang.

Backspegel och elsystem ar redan namnt. Elsystemet gar ju latt att fixa om du ar handig, men det blir DYRT i alla fall (material kostnad, det gar at mycket kabel i en bat).

Dynor och allt annat kosmetiskt. Finns det mogel? Kanske inte spelar sa stor roll, men dyrt att fixa ocksa.

Har baten legat i saltvatten? Kolla da noga efter synlig korrosion pa drevet och aven att baten har sotvattenskylning.

Annars haller jag mig dig generellt. SeaRay gor snygga batar. Betydligt battre an Bayliner/Maxum som har borta anses lite grann batvarldens Chevrolet.

Kvalitetsmassigt ar det nog tyvarr sa att det blir svart att sla en bat byggd i Norden och som aven underhallits av en Nordbo (jamfort nu med Amerikaner...). Men, de kostar ju oftast mer ocksa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, väldigt viktigt med era råd och tips.

Det blir nog en OV, dom är så grymt snygga. Ska försöka hitta en från -93 och nyare.

Generellt sett, brukar båtpriserna sjunka på hösten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ÄR det GEN2 drev på årsmodellerna -94 och uppåt ?

Jag är sugen på att köpa en 220 Overnighter -94, någon som har nån åsikt om denna modell ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från -91 kom G2 . Alpha 1 

OV är fina som bara den , det man missar är mer dom fina sittplatserna ute när man äter middag ombord , den stora soldynan på OV är mest i vägen i mitt tycke . Tycker att OV mest är lämplig för dagsutflykter ( med en möjlighet att sova över i båten )....

post-11345-1394234733,7598_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, som jag förstår det så ska man vara extra nogrann att skrovet är intakt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt,  det blir nog mest dagsutflykter för mig..kanske nån övernattning eller två.

Fin båt förresten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bedömer man motorns skick ? säger ett kompressionsprov mycket om motorns hälsa ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill gärna ha igång denna tråd igen :)

Jakten fortsätter- startade denna tråd i höstas men nu e det aktuellt med köp igen!

Har tittat på flera olika Sea Ray under den tidiga våren och hittat några pärlor..rent utseendemässigt välskötta och pedantiskt ägda. Men skenet bedrar, allt kan dölja sig under ytan ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare alla landkrabbor, snart dags att lägga i min nyinköpta Sea Ray 23 OV från -01, jag vet ju inte mer än att den ser fin ut på land men eftersom jag köpte den av en båthandlare till vinterpris så har jag 6 månaders garanti, det är en 5,0 liter motor och för övrigt fräsch med 1 tidigare ägare, nu börjar det närma sig sjösättning och måste erkänna att det börjar pirra lite till den dag jag vrider om nyckeln till den helt oprövade pärlan. Tittade hela förra säsongen på 22-23 fotare och slog till strax före Lucia.

Kan inte berätta så mycket om denna än så länge men har testat en 5-7 olika SR och det var väldigt varierande på hur ägarna skött om dom verkar det som. Kollade från 88 -95 innan det blev denna -01

Återkommer med kommentarer när premiären är gjord.

Det blev en lite nyare och dyrare än vad jag tänkt mig från början.

Valde modellen för jag tycker den är absolut en av de snyggaste båtar som finns, dessutom att den är marinblå/vit är lite Nimbuskänsla över.

Ha de´

Jiell

post-23496-1394235000,555_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jiell,

Fin båt!

Men hur tror du det komer att funka med stäng förpuplit? Är det inte att be om snubbel när den skall passeras? Kan bli otäcka magplask, antingen i vattnet, bryggan el fördäcket på din nya fina båt om man är lite ivrig el ouppmärksam...

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 april 2007 | 22:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo, vad menar du? jag är nog lite söndagstrött, nää, förresten det är ju måndag, för mycket ledigt några dagar nu...

Förkalra vad du menar?

/Jiell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyu menar nog att jag ska klättre över fönstret? Näääe, jag har precis som din båt en öppningbar ruta och på dörren ned till kajutan är det 3 trappsteg att gå på

Glad Påsk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jiell,

Jag menar att röret ej är öppet i fören. Se bilden. Man måste kliva över. Speciellt när man skall hoppa iland om man kommer in med fören mot t ex en brygga.

Antar att det är så amerikanarna vill ha det i fören då de oftast lägger till med aktern mot bryggan.

Tänker närmast på hur jag själv hoppar i och ur min lilla båt och vad som lätt kunde hända om det satt ett rör i höjd med vaderna i fören.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Vad jag menar är att man kunde ju öppna där så det blir enklare att hoppa från båten iland el tvärs om.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 09 april 2007 | 22:29

post-1495-1394235000,618_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha, nu hajjar jag, jo det kan kanske bli några snygga vurpor där, låt mig återkomma när jag hunnit använda lite framåt sommaren, på min nuvarande kabinbåt har jag inga såna hinder...

Gonatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med stängd förpulpit löser du enkelt om du tycker det blir besvärligt (och det blir det). Man kapar helt enkelt pulpitrören på lämpligt ställe framför främsta fästet och sätter i ett par snygga pluggar i ändarna av rören. Så där ser det ut på i stort sett alla jänkarbåtar, men man brukar öppna upp när de kommer till Sverige eller annat land där man normalt lägger till med fören först. Lyckat till med köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micke. Har du erfarenhet av att kapa röret som du beskriver. Blir inte hela pulpiten rangligare om man kapar av det så? Fästena är i och för sig kvar i de främre stolparna, men ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...