Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Salstad

Tips på tankning

Rekommendera Poster

Har någon/några tips på hur ni tankar era båtar som ligger i marinorna ? Gissar att många sköter det själv istället för att åka till marinstationen och betala flera kronor extra. Är så himla lat att jag inte orkar stå med jeepdunkar och hålla på utan vill ha en lättare lösning men inte hittat något smidigt.

/Salstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blir tvugna att använda jeepdunkar då vår sjö inte har några marinstationer. Vi har köpt en slang avsedd för tankning med backventil. På det sättet så behöver man bara få dunken i närheten av båten och i lite lagom höjd, sen slår man ner slangen med backventilsänden några gånger i dunken, sen sköter hävertfunktionen resten. Jeepdunken blir tömd på ett ögonblick, inget söl, och inga onödigt farliga balanskonster behövs av tankpersonalen. Funkar kalasbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släp och 220l fat har jag...

Har en kabel så att jag jordar tanken och fatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos oss är det ju bensinkrig sedan någon vecka, men det har inte macken på marinan gått med i. Kontenta: Vill jag betala 12.40 kr/l där då jag kan köpa på macken några kilometer bort för 9.75 kr/l.

Fast tank 90 l = 234 kr mer på sjömacken.

Då står jag med jeepdunkar kan jag villigt erkänna.

/ Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Använder en pump med hävertvekan från Clas Ohlsson (art nr 45-15) finns även en enklare variant (art nr 34 161). Jag har monterat en avstängningkran på slangen för att kunna stänga när det är fullt. Fungerar perfekt utan spill.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...