gunny 1 Postad 4 Juli , 2006 Behöver lite hjälp med min motor. Har sökt på forumet och hittat en massa liknande trådar men tyvärr inga svar. Nu till problemet. Startar som vanligt men går lite ojämnt. Kan köra iväg utan problem men efter 400-500m tappar den all kraft och går bara att köra i 4-6kn. Försökar man att gasa går den ryckit. Motorn dör aldrig och startar som vanligt. Fick tips om vatten i bränslesystemet. Har tömt tanken och tömt slang samt förgas. och fylld med ny bensin från en landmack utan någon förbättring. Ryckte bort tändhattarna 1 efter 1 med motorn igång och på ena cyl. ändras inte motorns gång och bytte tändspolen på denna cyl. men utan resultat. Vad tror ni som kan vara för fel?? Börjar bli lite less.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhames 0 Postad 4 Juli , 2006 ta ett kompprov o kolla så det inte är dålig komp på någon cylinder.kan vara avgas el insugsventill som hänger sig.el mät upp tändsystemet hos mekaniker.lycka till mvh jhames Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 5 Juli , 2006 Jag kan snart ge dig svar eftersom min motor är precis likadan, har nu lämnat den till mek eftersom jag vill ha en fungerande båt under semestern. Jag har en Johnsson 40hk -85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 5 Juli , 2006 kolla även så att det kommer stiftets gnista på den cyllen som inte påverkade tomgången.. kan vara tändboxen som gjort sitt, då får man ingen gnista eller bara gnista ibland på ett eller flera stift. Förmodar att motorn går bra när den har svalnat igen, så du kan även testa med kylspray på tändboxen när motorn gå ryckigt, då borde hon gå på alla igen... Tändboxen kostar lite under 500kr (64 USD) i usa, och du kan få hem den på en vecka. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 5 Juli , 2006 Jag har gnista på alla 3 cyl. när den är kall men ingen gnista på den översta cyl. när den är varm. Mek. trodde därför att det var tändspolen på den cyl. som var slut. har testat med 3 st olika tändspolar men med samma resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 5 Juli , 2006 Min mek ringde just, det var överslag i ena tändspolen precis som jag trodde. Den gick ocksp ok ibland, kass ibland och dog på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 5 Juli , 2006 Nu har jag komptestat motorn och det ser bra ut, ca 800kpa på alla 3 cyl. Har även byt tändspolen en gång till utan resultat. Har fortfarande ingen gnista när den är varm. Flyttade på primär sladden för att se om felet flyttade med men det gjorde det inte. Borde det då inte vara tändspolen som är felet? Eller kan det även vara tändboxen? Motorn går som vanligt när den är kall men inte varm. Och sen dör den aldrig och går att köra i 5-6kn. Blir fan snart galen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 6 Juli , 2006 Att jag inte tänk på det innan... Vissa av e-rude/johnsson motorerna har temp/olje larm, när det utlöser så gör det att motorn bara kan köras på strax över tomgång.. Kan felet ligga här? Kolla alla sladdar... Om det är en VRO maskin, så kan tex nivåsladden för oljan utlösa larmet.Det kan vara så lite som att det är ärg på kontakter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 7 Juli , 2006 Hmm. Det är en VRO motor. oljetanken är halvfull men ska kolla alla sladdar nästa gång jag är i båten. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 11 Juli , 2006 Jaha, har kollat alla sladdar och topfylld oljedunken men problemet kvarstår. Får kanske lämna in den på verkstan. Vill jo gärna åka båt denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 Juli , 2006 Då är det nog i tändboxen probleme är... tyvärr en liten dyr sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 11 Juli , 2006 Då har man pratat med verkstan och dom tror att den har skurit och tycker att jag ska skruva av toplocket innan jag lämnar in den annars kan det bli en dyr affär. Min fråga är då, kan en skuren motor uppföra sig så??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2006 skuren motor svar nej. gå igenom sladdarna igen hade själv ett spökfel som tog någon minuts funderande innan det löstes och jag hittade en nästan helt avärgad sladd till cdin , bara att milt dra i alla kablar känns en mjuk och ger med sig så har du felet här varför gnistan försvinner ev kan du köra den på de två burkar som har gnist och stiftet ur på den gnistlösa när du letar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 15 Juli , 2006 Jag är 99 procent säker på att din motor går i SLOW. Det är ett skydd i motorn som förhindrar att den skär när den blir för varm eller kanske också när motorn inte får olja. Om skvallerstrålen är ok byt termostat, den kostar ca 200 kronor. mvh waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 15 Juli , 2006 Kom just på att du kan prova att köra utan termostat för att se om felet är där, så slipper du lägga ut 200 hundra i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 18 Juli , 2006 Och vart hittar jag termostaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 18 Juli , 2006 På min 89:a sitter termostaten i termostathuset högst upp på topplocket - locket på termostahuset sitter med fyra skruvar, var rädd om packningen, ta bort termostaten sätt tillbaks locket - kör. Är felet borta köp ny termostat. waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 30 Juli , 2006 Tackar för alla förslag på mitt problem. Det verkar som att Vaxholm4 hade rätt. Skruvade ut termostaten och nu går den som vanligt, får vel köpa en ny i veckan. Att ett så enkelt fel kan ställa till med så stora problem och bekymmer. Tack för hjälpen Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser