lokatta 0 Postad 4 Juli , 2006 Bilder? Fakta? Den verkar segla enligt gotland runt listorna så det vore konstigt om den inte fastnar under någons objektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 5 Juli , 2006 Följande presenterades av Mats Gustavsson, Rosättra Båtvarv, vid Linjett-förbundets årsmöte nu i helgen; Linjett 37 blir en något förminskad Linjett 40. Den avses ”hamna mellan L33 och L40”. Möjligen kan detta tolkas som att den kommer att putta ut L35 ur produktionen så småningom. Förutom själva utformningen av båten har Mats G sett en utmaning i att konstruera båten på ett sätt som gör tillverkningen rationellare, utan att kompromissa bort det hantverksmässiga utseendet.; Den kommer att ha samma fribords- och utvändiga ruffhöjd som Linjett 40, men skrovet under vattenlinjen kommer att bli något grundare. Friborden är liksom på Linjett 40 markant lutande med en avsevärt större bredd i däckshöjd jämfört med i vattenlinjen. Förstäven blir fallande som på alla Linjetter, men 4 cm mer upprätt än på Linjett 40.; Skrovets mått är 11,37 x 3,59. Lvl blir cirka 10 m. Djupgåendet blir 1,80-1,90 m. Deplacement 5,8 ton varav 2,5 ton i kölen; Invändiga ståhöjden kommer att bli cirka 1,92 m. Ursprungligen var tanken att förpikskojen skulle bli fristående och gå att ligga i med huvudet föröver, men det verkar bli svårt, så en traditionell disponering är nog att vänta. Akteröver erbjuds en eller två hytter. Båda utförandena efterfrågas.; Sittbrunnen blir utrustad med ratt och samma winch-arrangemang som Linjett 40. Det kommer att bli ett långt fönster på utsidan av sittbrunnssargen, in till akterhytten. Linjett 35 har här ett mindre fönster, medan Linjett 40 har två mindre. Enligt Mats Gustavsson kan detta tjäna som kännetecken. Han har själv svårt att skilja Linjett 33 från Linjett 40 på avstånd…; Riggen kommer att bli en måttligt hög mast, 17 m. med två spridarpar. Röstjärn vid relingen medger smal mastprofil, samma som Linjett 35. En sådan stagning medför dock att max försegel blir en 110% fock. Tanken är att vid kappsegling (och annars...) kunna ha en Code Zero-gennaker med kevlar-förstärkt förlik som halsas i en egen försänkt rulle. Förutom att själva hanteringen blir enklare tar en rullad gennaker mycket mindre plats än en gennaker i strumpa när den ska stuvas. Varvet har ett nära samarbete med UK Syversen i utformningen av rigg och segel.; En kolfibermast skulle också kunna vara tänkbar. Då kunde man behålla den smäckra profilen, få låg vikt och ändra stagningen så att det går att segla med större försegel.; Segelytorna kommer att bli: stor 38 m2, självslående fock 26 m2 och 110% fock 30-32 m2. Skot till försegel kommer att gå under däck.; Prototypen är nu under byggnad och kommer att sjösättas i juni för provseglingar under sommaren 2006. Därefter kommer pluggar och formar att byggas under 2007 och till säsongen 2008 kommer 1-2 exemplar att segla.; Priset för en välutrustad L37 väntas hamna på 2 milj. kr, vilket kan jämföras med 2,8 milj. för en Linjett 40. L37 L40 Löa 11,37 12,35 Lvl 10,00 Bredd 3,59 3,73 Bvl 2,90 Djg. 1,90 1,96 Depl. 5,8 7,2 Köl 2,5 3,1 Mast 17,0 18,2 Stor 38,0 43,8 Självsl 26,0 28,2 110% 32,0 G1 - 44,0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 6 Juli , 2006 Tackar för det utförliga svaret. Nu fattas det bara lite bilder på den prototyp som nu antagligen seglar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Februari , 2008 Hej! Om det fortfarande är intressant att se hur den nya Linjetten ser ut så välkommen in på min hemsida där det finns flera video-filmer på den och en hel del information Välkommen www.linjett37.blogspot.com Senast ändrad av ciaraud | 08 februari 2008 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser