Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
AudiTQ

Kraftlös o törstig Yamaha 70

Rekommendera Poster

Fick motorn att funka hyffsat utan tidigare nämnda problem med ojämn gång och bludder men nu helt plötsligt så har motorn blivit extremt kraftlös och orkar inte ens plana ut båten. Har man fler än två i båten går det inte alls.

Jag upplever det som att den inte varvar ur ordentligt. 

Har kollat att den går på alla cylindrar, helt ok. Ställt luftskruvarna på förgasarna, helt ok.

Det enda jag inte gjort är bytt stift. DOm är nya men kan ju ha utsatts för rätt hård påfrestning när choken hängde sig och jag körde 15-20 distans med halvchoke...

Skrev tidigare ett inlägg ger upp ....ja..snart ger jag upp och kastar skiten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte igår att det inte går att pumpa upp nåt tryck i blåsan till trycktanken. Den verkar defekt, tittar man ned i tanken så flyter det runt ett svart rör som inte har funnits där förut -den har alltså lossnat nyligen...

Kan det orsaka ovanstående problem? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blåsan är kass, spelar ingen roll för motorn när den väl går.

Är däremot sugledningen i tanken defekt, så kan det säker påverka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

exakt, det är nog sugledningen som är defekt. Jag tror att det är den som ligger o flyter runt i tanken.

Pumpar man med blåsan så sörplar det nere i tanken...även om den är full. Blåsan blir hård för nån sekund men trycket försvinner efter att man hör det där sörplandet i tanken.

Jag ska åka ner till varvet och köpa en ny trycktank. Låter nästan för bra för att bara sant om det skulle vara så enkelt som en defekt trycktank..............................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt säga att den fått för lite bensin vid kraftig pådrag, har motorn inte fått för mkt olja då ? (separat oljebehållare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur smörjsystemet funkar på den modellen, men det kan nog vara så, eftersom oljan och bränslet matas separat och förmodligen oberoende av varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har en 70 hk -93. Läste på lite i Clymers verkstadshandbok om hur oljeinblandningen funkar. Mekanisk pump som drivs från vevaxeln. Ett stag går från förgasaren till pumpen som mekaniskt känner av spjälläget och påverkar pumpslagen. På tomgång ca 200:1 blandning, vid fullt pådrag ca 50:1. Oljan sparyas in i insugningsröret. Om du har varit tvungen att ha fullt pådrag beroende på att det kommit för lite bensin så har pumpen kännt av spjälläget och dragit ned inblandningen till 50:1. Om du skule ha fått alldeles för hög oljeinblandning borde du ha märkt det på röken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stort tack för ditt proffsiga svar!

Det visade sig vara en defekt bränsletank, för nu planar den ut igen. Men den går ryckigt och ojämnt.

Sen mitt andra thread ger upp  så fattar ni ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dvs. Den har fått mer olja än nödvändigt, men knappast skadligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror inte man överhuvudtaget kan skada en tvåtaktsmotor med för hög oljeinblandning? möjligtvis att stiften inte mår så bra. Yamaha rekommenderar ju ett inblandningsförhållande på 25:1 d.v.s 4%) vid inkörning av motorn. Om bränsletillförseln var hälften p.g.a tankproblemet så kanske den den fått 4% istället för 2% vid fullgas under en kortare tid.

Hur exakt är en manuell oljeblandning, ofta en liten skvätt extra för säkerhets skull. Jag har en gammal Johnson också. Ryker och luktar7.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...