Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Stangen

Betraktelse

Rekommendera Poster


Av 114 Datornavigerare (antal medlemmar i klubben här på MG) är 63% motordrivna och 37% vinddrivna (...med lite felmarginal. Fyra medlemmar som har motorseglare och vi inte vet om de vill kalla sig motor eller vind?)

Snipor och kabinbåtar är de största enskilda grupperna bland de motordrivna.

 

Vad är årets trend? Vilka lösningar gäller för er? Nya kort, nya program?I år har tex papsen skaffat PDA -lösning till sin segelbåt monterat på böjlig arm vid ratten. Själv har jag sedan tidigare PDA i en Otterbox som funkar för mig.

 

Det jag saknar nu är PDA program som kan visa VMG, XTE, CTS mm.

 

Titta gärna in här under sommaren och berätta dina öden/missöden med Datornavigeringen.

 

Ha en kanonsommar alla!

Mvh

Niclas


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja här har ni en vinddriven snedseglare som får erkänna att det blir nog inte mer datornavigering i år än det blev i fjol,, av de stolta planerna på ett bord för laptopen innanför nedgångsluckan i plexiglas blev det intet....

 

Men min E-trex legend gör även i år utmärkt tjänst och i min laptop har jag garmins bluechart,, används mest för att kolla avstånd etc,, och skulle de behövas så går de ju å koppla ihop de hela.. men då får ju burken stå nere i salongen,,, kanske inte så praktiskt.

 

Tjära hälsningar Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag Motorseglare (Meteor M8). Vill kallas vindåkare smiley-laughing.gif\. Min konfiguration ombord är Garmin 128/autopilot Raymarine ST4000 kopplad till laptop med Seaclear som mjukvara. Fungerar alldeles utmärkt. Har datorn monterad på bordet i ruffen som jag höjer upp till nästan takhöjd. Då min laptop är med 17 skärm så ser jag kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När jag tuffar runt i min snipa har jag GPS och AIS kopplad till en laptop med Seaclear.
Förra året använde jag min lilla handhållna Magellan som fick skicka signalerna till AIS och sen därifrån till datorn. Det var en lösning med nackdelar framför allt som AIS bara tar emot med 4800 bps från GPS:en trots att den skickar med 34800 bps till datorn.
Med GPS kopplad direkt till datorn kunde jag ha högre överföringshastighet och det gav av någon anledning bättre nogrannhet - inte för att man behöver så stor nogrannhet i bara 6,5 knop men det störde mitt estetiska sinne.
...eller så var det bara en ursäkt att ha nåt att haka upp mig på. :-D
12-volts kabeln till min Magellan utvecklade ett glapp i slutet av förra sommaren så det fick bli en GPS-puck istället och den kan bara föra över med 4800 bps så jag får leva med den lite sämre nogrannheten - å andra sidan navigerar jag med ögonen i första hand; GPS har jag bara för att bekräfta det jag ser.
Å andra sidan har jag fått ett annat mysterium att reta mig på i år. Förra året kunde AIS visa mig mål på upp till 10-12 NM men i år blir det inte bättre än 4-6 NM. Det har ingen betydelse i verkligheten eftersom jag sällan har mer än 3-4 NM synligt på skärmen men det är lite av ett mysterium eftersom monteringen är oförändrad sen förra sommaren.


Så, i år har jag GPS-puck på en USB-port och AIS på en annan USB-port och det fungerar utmärkt. Min laptop står framför förarplatsen och det skymmer sikten litegrann. Jag hade planer på att sänka just den delen av panelen för att kunna se framåt bättre, men tog mig inte tid till det i våras. Om jag sträcker på mig så ser jag väldigt bra över skärmen och det är säkert nyttigt för ryggen så det får duga för i år.


När jag ändå skriver kan jag komma med ett litet tips. Jag har avverkat 2 strömförsörjningsenheter för 12 volt till 19 volt från Claes Olsson och de var inte så bra. De stör både vanliga radion och VHF och så tar de minsta lilla ursäkt för att lägga av. Jag köpte en från ELFA istället och det blev en väldig skillnad. Den ger också störningar men inte på långa vägar lika mycket och sen verkar den betydligt mer hållbar, så det var klart värt att lägga ut ett par hundralappar till på den jämfört med skräpet från Claes Olsson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...