LadyBlue 0 Postad 3 Juli , 2006 Hur har ni som seglar med hund ombord löst det hela? Hund i bur/sele/ i ruffen under färd? Det lutar ju en del då o då! *L* Ser det som omöjligt att ha dem i sittbrunnen på seglatsen, man vill ju inte ha telingarna strypta av skoten eller träna man över bord allt som oftast! Jag har 2 livliga fyrbeningar av mindre ras som aldrig har varit med på sjön, hundarna fanns i huset före båten. Nu i sommar blir det hundpanget men i längden håller det ju inte.. (kostnadsfråga) Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 6 Juli , 2006 Jag har en liten vovve som också fanns med i bilden före båten. Det hela blev väldigt naturligt. Jag har hela tiden låtit hunden få gå fritt på båten. Hon insåg omedelbart att det gällde att vara försiktig när båten började röra på sig. Nu är hon väldigt trygg på båten och klarar sig själv väldigt bra. Se dock till att ha bra flytvästar med ett bra handtag att lyfta upp dom med om de trillar i. Det är möjligt att det krävs ett bad eller två innan de fattar galoppen. Våran går i plurret åtminstonne en gång varje sommar . Oftast när hon missbedömer sin egen kapacitet när hon skall hoppa på/av båten i hamn.Till havs har vi alldrig varit i närheten av några incidenter. Alla hundar är ju olika men detta har i alla fall funkat för mig. Pröva !! Att sätta dem i bur/sele blir ju inte kul varken för dig eller hundarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 6 Juli , 2006 Håller med föregående talare,, testa lite försiktigt,, Min kamrat har anpassat sej alldeles utmärkt, å han började segla i åttaårsåldern. Men ett absolut krav e att han bär sin flyväst,, en rejäl sak med ordentligt handtag på,, den används ofta när sigge skall iland/ombord, praktiskt med en hund med handtag på. Tjära Hälsningar Stefan&Siggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser