Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
edvinburegren

ladda två batterier

Rekommendera Poster


ey,
Nån som har koll ?


1. Jag har två batterier på 76 Ah i min båt. Tänkte köpa en elektronisk laddare på biltema med följande specar: laddningsström max 6 A, Laddningskapacitet 5-90 Ah.  hur funkar det då jag har sammanlagt 152 Ah ?
Funkar det eller måste jag skilja på batterierna och ladda dom var för sig.
2. Hur kinkigt är det med vätgasbildning och sånt. Batterierna står inne i kajutan och jag röker typ hela tiden.

 

3. Behöver jag säkra landströmmen innan laddaren eller räcker det med att den är avsäkrad i land.
4. 2,5 kvadratskabel väl räcka till hela installationen även om jag har en likriktare på 300W 
Till er som svarar, tack som fan och må Er portapotti aldig bilfa full
 

 
 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det räcker eller ej eller vilka problem som kan uppstå vet jag inte.

1. Dock köpte jag oxå en laddare från biltema på 6A (kommer inte ihåg modelbeteckningen, men är nästan säker på att det är en elektronisk underhållsladdare 12 V 44-715 för 299 spänn), som jag laddar mina förbrukare på 2st 75Ah fritidsbatterier(totalt 150Ah) och det verkar fungera alldeles ypperligt. Har inte märkt några problem så här långt iallafall.

 

2. Vätgas blir det väl men de står i mitt fall i motorrummet som är ventilerat.

 

3. Och jag räknar kallt med att avsäkringen på land ska vara fullgott oxå.

Skulle den paja eller bli nåt strul så var det värt att testa i mina ögon med tanke på den billiga prislappen.

 

4. Jag använde lika grovkabel som det satt på laddaren från början och förlängde kablarna med, då jag monterade in laddaren som fast montage i båten, dock inte i motorrummet.

 

Summa summarum, Jag köpte laddare, landströms intag, landströmskkabel, 2 jordade kontakter (den ena till laddaren gömd där laddaren sitter och den andra för att lätt komma åt och kunna använda 220v vid de tillfällen man ligger vid nån go hamn i båten.

 

Rätt eller fel........men det funkar jävligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra idé är att eftersom du   monterat laddaren fast, och använder 220 V i båten att ha en jordfelsbrytare. Säkringen i land kan nog säkra av mot för hög belastning, men det är jordfelsbrytaren som skyddar dig.

Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra iaktagelse där Jakob och helt korrekt.

Numera använder jag jordfelsbrytare oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående.

Själv har jag 3st förbrukningsbatterier, 1st 75ah, nästa 140ah och sista 170ah. Parallelkopplat som förbrukningsbatterier, varierande ålder också, ve och fasa!! Sen en gammal husvagnsladdare på 6 ampere.

Man tager vad man haver...

Och det fungerar hur bra som helst.

Det blir knappt nån vätgasbildning alls med så låg laddningsström. Sen är vätgas betydligt lättare än luft (i motsatsen till gasol) och borde försvinna uppåt rätt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre laddare ju längre tid med stor batteripark.

Har 4 x 75 Amp. Och som jag dunkar in under drift, eller ligger för landström.

Laddare = primärswitchad och galvaniskt avskild från övrigt i båten och är på 12 Amp.

Gas. Bildas vid 14,4 volt och däröver.

I dag så har alla hamnar med bra utrustning jordfelsbrytare så den delen har jag hoppat över.

Blir kaka på kaka annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ladda hela batteriparken på en gång, enklast. Laddaren ger den ström den kan ge som sedan fördelar sig i batterierna. Inget lär gå sönder.

 

2. Vätgas. Hm, jag skulle nog fundera över ventilation. Det finns folk här som svetsat i garaget med batterier som stått på laddning. Och fått torka saltsyra från väggarna och sopa ihop rester från golvet...

Men sålänge inte kajutan är helt tillstängd så...

 

3. Avsäkring finns i landströmen anläggning så det räcker.

Däremot är jag lite fånigt säkerhetsminded och skulle nog fixa en jordfelsbrytare till båten i alla fall. Den gör ingen skada om det redan sitter en i land, och man kan då glatt koppla in sig i alla tillgängliga uttag utan att bekymra sig om det finns jordfelsbrytare eller ej.

Jordfelsbrytare med gummikabel kostar 249 pix på Clas Ohlson. Billig säkerhet.

 

4. 2.5 kvadrat räcker till 16A. Och större säkringar än så sitter inte till vanligt enfas stickproppsuttag. Det går bra.

 

Sedan skulla jag hålla 220 V kablaget för sig. Och framförallt inte koppla 220 V skyddsjorden någonstans i båtens metall. Risk för galvanisk korrosion om man är inkopplad länge (veckor).

 

Har septiktank men tack för önskningen i alla fall :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Å lade et 152Ah batteribenk med 6 Ampere går an, ja, men det er bare tull på båter som blir brukt også.

 

1.)

Men ved 50% utladning tar det ca. 11 timer for 80% ladning pluss ca 6 til 8 timer for de siste 20% som vi kaller utgjevnings- eller kompensasjonsladning.

Dette gjelder ved beste forhold og når man ikke sammentidelig bruker strøm fra batteriene annensteds.

Ligger man t.ex. i havn og bruker bare litt strøm (kjøleskap 2 til 4A; 25Watt lys = 2,2A, radio osv.) så er det med en gang slutt med ladning hvis man bare har 6Ampere til rådighet.

 

Jeg ville anbefale en fornuftig lader med 15 til 20Ampere til å unngå sulfatering av batteriene.

Batteriene skal lades rask, gjennomgåene og fullstendig.

 

Jeg antar at det nå kommer diskusjon om priser, men nye batterier i alle noen få år er også dyre.

Men fordel med en bra lader er at man også kan bruke strøm mens batteriene blir ladet.

 

2.) bryr du deg om dynamoet lader batteriene dine?

Ved ladning av dynamoet oppstår det samme effekt.

Så skulle du gjøre noe med lufting og batterikasser uansett om du kjøper nytt laderen eller ikke. 

 

3.)

Sikring på land holder når man bare bruker sjøteledningen som ikke er fast innstallert på båten.

 

4.) Mener du med likriktare en inverter/vekselretter (12V/230V)?

300 Watt (delt med 12 - Volt) blir 25Ampere som vekselretteren trekker i alle fall, pluss tap fordi de fleste vekselerettere virker bare med 80/85%.

Utgår fra 28A per time.

I så fall ligger en 6A-lader allerede med 460% under behov.

Ønsker du ikke å øddelegge batteriene dine så behøver du allerede her minst en 30A lader, bedre en som leverer 40Ampere.

 

5.)

Du må ikke bryr deg om 2,5mm² eller andre størrelser.

En 6A lader leverer bare maks 6A uansett om du vil trekke 300 eller 1000A. Så lenge du ikke prøver å koble inverteren på disse kabler (som røyker i med en gang, hvis inverteren overhodet virker i så fall) er det uavhengig av kalkulasjonen din, fordi inverteren skal kobles, via sikring, rett på batteriene.

 

6.)

Til å spare på laderen er sparing på absolut feil sted.

 

 

21.gif\

Jørg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...