Thompa 0 Postad 3 Juli , 2006 Är det någon som vet om man behöver bly ersättnings medel i dagens bensin Jag har en mercruiser 140 från 77 Är det nödvändigt eller är jag lurad // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Juli , 2006 Dagens bensin innehåller varken bly eller blyersättning. Om motorn har mjuka ventilsäten och behöver det bly som tidigare fanns i bensinen, så skall du använda blyersättning. Även om motorn inte skulle kräva blyersättning, så lär den knappast ta skada av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juli , 2006 Det var gjutjärnstoppar utan lösa säten och gjutna ventiler som behövde blyet, men även dessa gick länge utan problem, det som händ var samma som om man konventeradse till gasol , sätena sjönk och man fick slippa in dem igen, Hör med några gammlingar som kört gengas där var samma problem. Men även gjutjärnstoppar fanns som klarade alla bränslen utan tillsatsewr volvo exprimenterade tidigt med induktionshärdning av områdena runt sätena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 4 Juli , 2006 Blyet både höjde oktanen (undvika knackning) och smorde ventiler. Oktanet löser man på annat sätt numera. Det sägs att blyersättningen kleggar igen bränslesystemet, om det stämmer eller ej kan jag inte svara på. Har du hårdmetallsäten finns egentligen ingen anledning att köra blyersättning. Har du lättmetalltopp är det troligt att det är bra säten, men importören av motorn borde kunna svara dig. Jag skulle köra ersättning om jag var osäker, men avsluta med att köra nån timme på ren bensin innan vinteruppläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser