magain 0 Postad 3 Juli , 2006 Hej! Vi har en Johnson 50 HK från -90 som bara går att starta när man har nästan fullgas. Jag har bara gnista på ena stiftet. Stiften och kablarna från stiften är kollade och fungerar. Om det är fel på tändspolen borde väl jag inte få gnista på något av stiften?? Var kan felet annars vara? mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 September , 2006 Verkar som du har svårt att få svar på detta. Jag har renoverat ett par utombordare men... Under svänghjulet, kuggkransen eller vad du vill kalla det (det som sitter högst upp på motorn) sitter det som styr nr stiften skall gnistra (glömt namnet). Motsvarande fördelardosan på en fyrtaktare. Verkar som problemet sitter där. Tändspolen är OK om du har gnista på ena stiftet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janneostling 0 Postad 9 September , 2006 Hullo, det sitter med stor sannolikhet två tändspolar. Nu har jag inte förstahandsinformation om just den motorn men det finns normalt inte nån egentlig fördelare på gamla tvåtaktare utan de har oftast separata tändspolar per cylinder. Prova att byta kablar mellan spolarna, (OBS! UTAN att ha tändstiften iskruvade!!) och eliminera del efter del. Du kan åxå mäta över tändspolen. Det finns en primärlindning som är lågspänningssida med få varv och en sekundärsida som är högspänningssida med många varv. Kolla med en ohm-meter att det inte är avbrott från nån av sidorna till jord. Om det är avbrott så är det bara att byta tändspole. Enklare iofs att testa som ovan genom att byta plats på tändspolarna.../janoz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 9 September , 2006 Ta reda på vilken cylinder som och byt plats på tändspolarna som Janoz föreslår. Jag skulle dock inte rekommendera att mäta över tändspolarna. Spänningen ligger på mellan 200 och 300V och är pulsformad. Du behöver ett oscilloskop eller en mycket avancerad multimeter för att kunna fånga toppvärdet. I annat har du i stort sett inte en aning om vad du mäter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janneostling 0 Postad 10 September , 2006 Det är ovanligt att mäta spänning med en ohm-meter. Det är inget att rekommendera precis som förra inlägget påtalade. Det jag avsåg var att KOPPLA UR ALLA SLADDAR och mäta om spolarna är hela. Var lite oklar kanske. /janoz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janneostling 0 Postad 10 September , 2006 Apropå spänningen så ligger den för övrigt snarare nog på 12-15 V på primärsidan men däremot på ca 5.000-20.000 V på sekundärsidan så det gör rätt ont för både människor och voltmetrar att leka med den när motorn är igång.../janoz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 September , 2006 Motorn är försedd med ett CDI-tändsystem (Capacitor Disharge Ignition). Förenklat fungerar ett CDI-system så att en eller flera spolar under svänghjulet genererar 200 - 300 V som likriktas och laddar upp en kondensator per cylinder. Under svänghjulet sittet också en eller flera triggerspolar, dessa ger signal till en tyristor (en per cylinder) som laddar ur den uppladdade kondensatorn över tändspolen (en per cylinder). Energin som ger den tändande gnistan lagras alltså i kondensatorn. I ett konventionellt tändssystem för bil tas enegin från batteriet och lagras i tändspolen. Energin frigörs då brytarspetsen öppnar. Så länge brytarspetsen är sluten ligger spänningen över tändspolen på ca 12 V när den öppnar stiger den till betydligt högre värde men med motsatt polaritet. Batteritändning, svänghjulsmagneter (jämför moppe och gräsklippare) och magnetapparater används inte på större utombordare sedan tidigt 70-tal. Idag är det CDI som gäller och då har man 200 - 300 V på tändspolen det korta ögonblick som kondensatorn laddar ur sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 September , 2006 Skulle tippa på att det kostar runt 134 dollar att fixa...men prova först att korsa kablarna från triggern, korsa sen kablarna till stiften. då blr det rätt. Får du nu bara gnista på den andra så är det PPacken, men om det är samma stift som inte ger gnista så är det triggergrejen.. Om det nu inte e den modellen med både PP o trigg i samma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser