Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
nils_speleman

antigungmast

Rekommendera Poster

Hej

Blev lite less efter en lång resa i sidvind med vår Albin 25 som ju är erkänt rullig, efter lite funderande och testande så kom vi fram till att det rullade betydligt mycket mindre om jag satte mig på targabågen.

Dock är det inte alltid så vidare praktiskt att sitta där alltid så då kom vi fram till att vi borde ha en sån där mast fast utan segel som gamla träsnipor brukar ha.

Är det nån som vet vad jag menar och isåfall kan ge tips om det kan vara en bra ide eller om den bör förpassas till papperskorgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

En mast är alltid bra för att motverka rullning på en båt. En segelbåt som inte är påmastad rullar mer, Då masten har en tendens att fånga viss vind så minskar rullningen markant. Det finns ju mastade Albin 25:or så det är säkert ett bra förslag.
Gå runt i din hamn och kika på liknande båttyper och försök ta efter både vad det gäller höjd på mast och ev, längd på bommen.
Det finns säkert begagnat att hitta på Blocket, Det som är viktigt att tänka på är de förstärkningar som måste finnas på undersidan av rufftaket och även stötta ner mot durken i ruffen. Även de förstärkningar som sitter på undersidan av skarndäcket för att förhindra att de slits loss om du ev, skulle hissa segel nångång i framtiden.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en fundering var om man skulle göra masten i trä då den med en högre egenvikt teoretiskt borde bromsa rullning ytterligare, om man isåfall gör en själv utan tanke på segel behöver man då akter och förstag eller räcker det om man sätter stag så långt akterut och förut som möjligt (ca 1meter akteru och 1.3 meter förut från den tänkta mastfoten)  på rufftaket för att slippa snubbla på stagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Givetvis kan du ju prova dig fram vad som passar men

jag skulle nog vilja påstå att för mycket vikt gör att du kan få en negativ effekt då du får en högre tyngdpunkt med tyngre mast i trä.

Jag skulle hellre satsat på en i aluminium, det finns som sagt begagnat som kan passa direkt eller efter en justering. Att man får anpassa vant och liknande är ju nästan oundvikligt iallafall.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...