d88-jwn 0 Postad 3 Juli , 2006 HejJag har letat men inte hittat så mycket.. Jag har en gammal trotjänare volvo penta diesel från tidigt 80-tal. Den har nu problem med att orka upp i varv under belastning.Hjälp är svårt att få i semestertider och jag har tänkt på följande:Göra rent tanken och också kanske kolla att dieseln som kommer ur den ser ren ut. (bytt alla bränslefilter sent förra året)Men, men: vad göra mer? Kan man ta bort spridare och göra rent dem själv tro? Brukar spridare behöva bytas så man kan göra det på spekulation? Svårt? Högtrycks, lågtrycks bränslepumpar? Stort tack för alla tankar och erfarenheter! Jag blir mycket tacksam för allt du kan dela med dig av.Hälsningar/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 3 Juli , 2006 Hej Johan, jag hade symptomen som du samt svart rök ut med avgaserna på en VP2030A 1998 års modell. Det första mekanikern som jag anlitade gjorde var att under motorgång skruva loss lite en av spridarna i taget och man märkte-hörde att varvtalet sjönk. Han servade spridarna, (provtryckte o.s.v.) på en specialverkstad och bytte nålarna. Tyvärr hjälpte inte detta mitt problem med svarta röken, det visade sig långt efteråt att en av cylinderväggarna hade en skrapats av olje- eller kompressionsringarna. Men just att skruva loss spridarna kan man få reda på vilken cylinder som orsakar sänkning av varvtalet och om du inte märker någon skillnad genom experimentet betyder det då väl att du får inte fram tillräckligt med bränsle. Bränslepumpen är en komplicerad del av bränslesystemet och bara en specialverkstad-mekaniker kan testa denna. Jag totalrenoverade motorn och den fungerar mycket bra nu, (ta i träd!), men jag fick även tippset att rengöra tanken, vilket jag gjorde och blev förvånad så mycket klibbig olje massa det var på tankbottnet och i slutändan av insugningsröret i tanken var en svart cylinder som när jag petade på den sprack, detta visade sig vara ett finmaskad mässings hönsnät som med åren, (båten sjösattes 1984) hade omvandlats till detta. Jag ersatt detta mässingsnät till ett av aluminium. Kontentan av detta är att man bör nog kolla tillståndet av tanken också! Oftast är orsaken till felen en kedja av orsaker som med åren leder till märkbara problem. Ett annat tipps jag fick här var att inte alltid köra med samma varvtal utan att då och då gasa ur motorn genom att köra med högre varvtal för att undvika den s.k. glasning av cylindrarna. Mera frågor man bör ställa sig är Uppstod problemet plötsligt eller succesivt Kör du oftast med låg tankinnehåll Hade du innan problemet uppstod seglat i grov sjö Jag tycker nog att du skall ta en titt på din tank! Nästa åtgärd är nog att låta mäta kompressionen av cylindrarna, visserligen menade min mekaniker att på gamla motorer och små cylindervolymer är det svårt att mäta skillnaden! Detta från min lilla erfarenhet med en VP2030A! mvh-Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 5 Juli , 2006 En mycket vanlig orsak till detta problem är att matarpumpen håller på att lägga av. Det är en slitdetalj. Antingen byter man hela pumpen eller så köper man en renoveringssats. Pumpen orkar helt enkelt inte tillhandahålla tillräckjligt med diesel. Det är en bra startpunkt. Självklart har du redan rensat tanken, bytt till nya bränsleslangar, samt nya filter (grov fin). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Juli , 2006 Hej Kolla kompressionstrycket, låg komp. = dåligt ork/varvtal. dålig komp kan bero på att någon ventil inte tätar ordendligt eller att topplockspackningen håller på att gå sönder. Råkade ut för det själv, varvade villigt utan belastning, orkade knapp att flytta båten på slutet. Gå in på min hemsida där kan du hitta en del tips under länken renovering. Hälsningar Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 6 Juli , 2006 Hej! Kolla också så att den får ordentligt med luft. Hade en båtmotor som luftfiltret var igensatt. Den orkade inte heller. Ha en bra sommar och hoppas att du får ordning på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser