Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Petsson

Stävögla och säkerhetslås

Rekommendera Poster

Hej!

Är helt ny på båtar och försöker (i ett års tid) fixa till en gammal plastbåt. Båten saknar stävögla och det kanske kan vara bra så man kan låsa fast den lilla. Är det bara att borra hål längst fram och sedan köpa en sådan ögla med brytmuttrar som inte går att skruva loss sen? Vad tätar man med efteråt?

Ska man sedan använda sig av enbart klass3-produkter. Hänglås, kätting, motorlås etc?

Tack på förhand

Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen brukar kräva klass 3. Skulle båten bli stulen och den inte är låst ordentligt blir det annars ganska rejäla avdrag på ersättningen.

Täta stävöglan kan man göra vid monteringen med sikaflex/casco marin eller dylikt. Brytmuttrarna monteras oftast även med loctite (medföljer i regel) för att försvåra ytterliggare för den ohederlige.

Lycka till!

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Vad innebär loctite i sammanhanget? Finns det någon speciell höjd där man bör sätta stävöglan? Sätter man den för högt är det ju inga problem för boven att såg bort den och köra iväg?! Finns det någon tanke, norm eller regel som kan vara bra att veta?

Mvh

Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stävöglan kan sitta på lite olika ställen. Det sitter oftast rakt fram i och med att det är grövre att bulta där.

Jag har satt en extra ögla på sidan cirka 10 centimer från orginal öglan, för att kunna fäste en tamp i den.

Buster har satt sina uppåt, lätta att få tag i men risk för snubbel.

Jag valde att sätta en aluminium plåt på insdan för att fördela kraften från bultarna.

Loctite gör att muttern förutom att den är rund, dessutom är limmad.

Försäkringsbolagen brukar kräva klass 2 för båtar under 200 kg och klass 3 däröver men det är ganska stor pris skillnad så kolla upp detta.

Billigaste lås och kätting jag har hittat i klass 3 är cika 800:-. Stävöglan kan Du hitta på Clas Ohlsson för cirka 400:-. En tub Sikaflex, cirka 80:-. Motorlås till motorn cirka 700:-

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att inte fästa stävöglan för långt ned på stäven. Själv får jag ligga på mage med halva kroppen utanför bryggkanten för att över huvud taget nå ner till öglan. Har därmed slutat låsa... Borde kanske sätta dit en ny lite högre uppsmiley-foot-in-mouth.gif\

//Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns faktiskt en uträkning med varför stävöglan sitter olika högt på båtar. Det har med viktfördelning vid trailning att göra. Men visst kan man sätta dit en extra högre upp för att använda den till att låsa fast båten med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sagt det förut:

Lätt för dig = Lätt för tjuven!

Så det gäller att det är lagom bökigt så att man inte slutar låsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om tjuven verkligen vill ha båten är det ju kanske enklast att såga bort stävöglan (om båten är i plast ex.), men sätter man stävöglan längre ner blir det svårt att köra båten utan att ta in vatten. Sitter den hägre upp kan de ju lätt sno båten och dra hem för att plasta om hålet? Eller är det enbart en nybörjare som tänker så?

// Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, nej jag tror inte att det bara är nybörjare som tänker som du, så jag ska berätta hur jag tänker.

Om nu tjuven absolut vill ha din båt så tar han den oavsett var du har satt stävöglan någonstans, oavsett klassning på lås, kätting osv.

MEN det gäller att göra det så jävligt och jobbigt som möjligt för tjuven, så att det tar allt för lång tid att att ta din båt så han väljer hellre någonannans. Så av den anledningen har jag monterat en  extra stävögla i aktern på min båt så jag har alltså två klass 3 låsningar på de, allt för att tjuven hellre ska ta en annan båt, för det är så jag tänker, rätt eller fel. Men tror ändå att de flesta tänker så.

Ha det!

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte väl så... därför man aldrig ska äga den dyraste båten på bryggan med andra ord! Näst bäst kommer i en helt annan vinkel när man tänker efter ;)

// Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...