jullegreen 0 Postad 3 Juli , 2006 Hej, Kan någon ge goda råd? Problemet med mitt gasreglage är följande: 1. Trots full gas på reglaget är det inte max gas på motorn 2. Höjning av motor med knappen på reglaget går ej 3. Ibland stannar motorn och när jag drar i reglaget och passerar neutralläget startar den 4. Neutralläget verkar inte frikoppla helt, konstigt missljud från motorn 5. Var får jag tag i sprängskiss för att plocka isär reglaget? Tack på förhand för alla goda tips Djurö Bjarne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 3 Juli , 2006 Tror Du inte felet sitter på motor sidan av reglage vajrarna? Har i och för sig suzuki reglage men minns inte att man kan reglera inne i reglaget. Har själv plockat isär mitt reglag ta det försiktigt lite smådelar. Jag hade samma problem som vid punkt 4. Fast det blev efter att jag ändrade stigningen på proppen (propulse). Varvtalet blev för lågt och gick inte att frikoppla utan att använda våld. Ändrade tillbaka 2 snäpp på proppen och då funkar det som vanligt. Vad har Du för båt? hk motor? Rätt stigning på proppen? Den kanske varvar för dåligt med proppen du har så det inte känns som max gas fast Du har det. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jullegreen 0 Postad 4 Juli , 2006 Hej Patrik, Tack för tipsen, jag skall kolla. Båten jag har är en Ryds 510GTI med en Mercury 60 hp 2-takt, allt 2005 års modell. Bjarne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speedboat1 0 Postad 7 Juli , 2006 hej bjarne på ishopmarine.com hardu alla sprängskisser på mercurys motorer lycka till mvh michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannihatten 1 Postad 7 Juli , 2006 Hej! Menar du full gas med växeln i eller i neutralläge? Den separata spaken för gasreglering i neutralläge ger inte full gas utan bara en viss höjning av gasen. Har själv en mercury 40 hk 2001 och har själv haft isär reglaget för lite uppsmörjning och jag tror inte att det är där felet ligger i första hand. All justering av växel och gasvajer sker på vajrarna i motorn. Om powertrimmet fungerar på knapparna på sidan av motorn men inte i reglaget, kanske nån av kablarna har lossnat i motorn, de som sitter vid kontaktstycket där kablen från reglaget kopplas in i motorn, din motor är ju såpass ny så att ärg och dyl borde ju inte vara problemet Mvh/Fritte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser