Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
jullegreen

problem gasreglage mercury

Rekommendera Poster


Hej,

 

Kan någon ge goda råd?

 

Problemet med mitt gasreglage är följande:

 

1. Trots full gas på reglaget är det inte max gas på motorn

2. Höjning av motor med knappen på reglaget går ej

3. Ibland stannar motorn och när jag drar i reglaget och passerar           neutralläget startar den

4. Neutralläget verkar inte frikoppla helt, konstigt missljud från motorn

5. Var får jag tag i sprängskiss för att plocka isär reglaget?

 

Tack på förhand för alla goda tips

 

Djurö Bjarne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Du inte felet sitter på motor sidan

av reglage vajrarna?

Har i och för sig suzuki reglage men minns

inte att man kan reglera inne i reglaget.

Har själv plockat isär mitt reglag ta det

försiktigt lite smådelar.

 

Jag hade samma problem som vid punkt 4.

Fast det blev efter att jag ändrade stigningen på

proppen (propulse).

Varvtalet blev för lågt och gick inte att frikoppla

utan att använda våld.

Ändrade tillbaka 2 snäpp på proppen

och då funkar det som vanligt.

 

Vad har Du för båt? hk motor?

Rätt stigning på proppen?

Den kanske varvar för dåligt med proppen du har

så det inte känns som max gas fast Du har det.

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik,

 

Tack för tipsen, jag skall kolla.

 

Båten jag har är en Ryds 510GTI med en Mercury 60 hp 2-takt, allt 2005 års modell.

 

Bjarne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej bjarne på ishopmarine.com hardu alla sprängskisser på mercurys motorer lycka till mvh michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Menar du full gas med växeln i eller i neutralläge? Den separata spaken för gasreglering i neutralläge ger inte full gas utan bara en viss höjning av gasen.

 

Har själv en mercury 40 hk 2001 och har själv haft isär reglaget för lite uppsmörjning och jag tror inte att det är där felet ligger i första hand.

 

All justering av växel och gasvajer sker på vajrarna i motorn.

 

Om powertrimmet fungerar på knapparna på sidan av motorn men inte i reglaget, kanske nån av  kablarna  har lossnat i motorn, de som sitter vid kontaktstycket där  kablen från reglaget kopplas in i motorn, din motor är ju såpass ny så att ärg och dyl borde ju inte vara problemet

 

Mvh/Fritte

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...