Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fletcher

Drev tilts givare

Rekommendera Poster

Har ett Alpha one drev, Där tilt givaren inte fungerar. Mätaren visar att drevet är i högsta läget helatiden. Vad kan det vara för fel och hur löser jag detta?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan vara att det är dåligt jordat nånstans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade exakt samma symptom förra året (ett drev från -00). På min var det trimsensorn (cirkelformat plasthölje) på styrbords sida på drevet som hade tagit in vatten och kortslutit. Bara köpa ny - nu fungerar det igen :) Inte helt ovanligt problem enligt min marina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Eastside skriver är det vanligt och med all säkerhet givaren på drevet som är trasig. Ska man byta den by the book så är det krångligt.. Kablarna går in genom skölden och för att komma åt måste både drev och bälghus demonteras... När jag köpte min nuvarande båt för en del år sen var också givaren trasig. Jag gjorde som så att jag klippte kabeln c:a 1 dm ifrån givaren, där det är lättast att komma åt, och skarvade sen med såna klämhylsor som man värmer med varmluftspistol och som då krymper och innehåller smältlim. (Biltema osv) Körde så två somrar innan jag sen bytte bälgar, lager och rubbet och passade då på att byta bägge givarna samtidigt. Men skarvarna var i perfekt skick när jag av ren nyfikenhet tog isär dom.. Så detta hade säkert fungerat länge till.. Tar man sen till kabeln lite så kan man ju byta skarvar flera ggr om det mot förmodan skulle behövas.. Ett litet tips bara för att spara en massa jobb....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fick du loss själva givaren? vad jag kan se sitter det skruvar som jag inte kan komma åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men skruvarna kommer du åt lätt om du svänger drevet.. Det ska inte vara några problem.. Två kryssskruvar som du tar rakt från sidan bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimgivaren är inget att lägga tid/pengar på , helt onödig pryl .

Man trimmar efter båtens uppförande och inte hur givaren visar .......

Spar dom pengarna och köp bensin istället.

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimmätaren är bra att ha.. Då slipper man känna sej för varje gång.. Bara att dra upp i det motorvarv man brukar ha och trimma när mätaren visar det läge man kommit på är bäst... Men visst klarar man sej utan, men jag har alltid resonerat som så, att sitter prylen där, oavsett vad det är, då ska den fan fungera oxå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...