Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Sommar_eller

Rätt proppar till Bravo3 ?????

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har renoverat min 7,4l 330 hk MPI under vintern. Nu har jag testat den och jag får den inte att varva mer än 3800 rpm. Jag har 24-or på och jag vet inte om de har gjorts något med dem. Utväxlingrn är 2-1.

Jag har svårt att få upp båten i planing med familjen i och gummibåt bak med halv tank och lite packning.

Har någon erfarenhet från liknande? Skall jag sätta på 22 eller 20 eller kan det vara något annat som é fel?

Tacksam för tipps. Nya proppar kostar runt 17 000kr.....

 

Mvh

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nått är fel när inte de som jobbar med båtar, tar 5,6,7 hundra kronor i timman moms, inte vet vad som händer när man ändrar stigning på propparna och hur det påverkar en tung båt! Nu har jag lärt mig själv! Det var dyrt men nu vet jag...... 14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja det är helt sjukt att det ska vara på detta viset.

 

I USA lär man få låna propeller gratis och prova ut vilken man skall ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Trist att du betalt mycket och att det inte fungerar. Jag ska försöka räkna fram förslag på propellrar så kan du jämföra. Kan du berätta mer om båten och motorer: båtens längd i vattenytan, deplacement, vilket varvatal har du vid 85% av max effekt, och vilken är effekten då? (kanske står i datablad för motorn, eller om du kan tala om mer exakt om motortyp).

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det är så att jag har fått förklarat för mig att det är just 24:or som skall vara till denna båten. Det har dels en firma i Stockholm samt en i Göteborg bekräftat. Nu är det så att firman i Göteborg trodde att drevet kunde ha fel utväxling eller att motorn var kass.......

 

Om denna båten är utprovad med 24:or under förhållanden med en handuk, två öl, en anorektisk fru/bisittare/kartläsare, uppblåsbart ankare, ingen bottenfärg, uppblåsbara fendrar och 25 liter i tanken så skulle ett par 24:or kunna fungera.... men det är tveksamt

 

Det är fel proppar med 24 på denna båt! Jag har nu testat mig fram den hårda, $$$$$$, vägen och hittat någorlunda rätt.

Mvh

 

Rickard

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...