Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
stefan2

AQ140 problem att starta varm motor

Rekommendera Poster


HEj. Är tillbaka efter en en tur, har AQ140. Startar utan problem när den är kall, efter varmkörning gör den jämnt och fint på tomgång men: när jag kört 18-20 knop en 20-40 minuter och är framme brukar jag låta motorn gå ett par minuter för att varva (kyla ner) motorn. när jag skall starta igen är det svårt att starta och idag gick det inte alls, hur kul är det när man är far away. allt är ok vad det gäller tändning och bränsletillförsel, nytt!. efter en 40 minuter och startgas så gick motoren igång?. KAn det vara så att en varmkörd motor en varm sommardag gör att bränsle dunstar, eller?


Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Liknande frågor har på MG avhandlats i minut och parti. Ifall du bland andra söker på startproblem har du gott och väl en kvälls läsning.

 

Vilket ditt problem är svårt att så här på rak arm svara på. Du skriver att vissa delar är nya men hur är det exempelvis med ventiler och ventilinställning, ventilation i motorrummet, skit i bensintank, bensinpump, har du fiberpackning mellan förgasare och insugningsrör, som du märker går det att ställa en hel del kompletterande frågor.

 

Ifall du inte fick en jaha upplevelse när du läste mina kompletterande frågor. Föreslår jag att du börjar med att ta kompprov på din varma motor för att utesluta denna felkälla./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med en B30. När jag kört länge och drar ner så går den ryckigt på lågvarv för att till slut stanna.Sedan får jag vänt c.a. 5-10 min innan den vill starta igen. Jag har nu bytt brytarspetsar och funderar på att sätta extra luftintag till motorrummet. Hör av dig om du har kommit på något. MVH Trolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. allt är ok vad det gället tändning, förgasare, helt ny topp sitter på.Det jag INTE har är fiberpackning mellan förgasare och grenrör, var hittar jag detta? mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolle,

For din B30 (AQ170) genomforde Volvo en modifikation i och med att forgasarna blev for varma (vapor lock) och blev omojliga att starta innan motorn svalnat av. Det skall sitta en distanspackning som isolerar forgasarna fran det varma insugsroret. Det torde losa dina problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Trolle. passar denna på AQ140? är den gjord av gummi eller vad?, Ifall den till AQ170 inte passar kanskw det går att tillverka själv.

Höres.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har skrivits en del på forumet allt från att göra packningar i plyfa till lite mer normala tips.  sök på bensinkok mm.

här är mitt svar på plyfa packningarna

Du bör nog avstå från plyfaexprimenten dubbla packningar är bättre och ännu bättre är att göra en värmesköld, de jeepar som med b20 skulle klara att gå i ökenklimat där det låg på över 50 grader då tog man bara en större plåt och knäckte till och sen borrade och filade upp hål med förgasarfotsfattning och bultade denna plåt mellan de dubbla packningarna sen körde jag själv med en kopparslinga som låg framför kylet och där soppan förkyldes innan den nåde förgasaren. Håll ögonen på bensinkok eftersom detta är orsak till många bränder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nikitalord,

lite off-topic, men i och med att du namnde det har med varmeskold.

 

Pa min AQ171C (B23) sa har ja varmeskold pa bada forgasarna, men bada dessa har halet lite strypt, dvs det runda halet fran spjallhus och mot insuget ar lite strypt, ungefar som om man skar av en cirkel lite snett i kanten.

 

Volvo original del och skall sitta dar, men funderar lite pa varfor. Varfor strypa insuget? Undrar om det ar for att fa lite turbulens. Kan se det pa part no. 57 eller 59 pa bifogad bild (57 anvands pa aktre forgasaren, 59 pa den framre).

 

Man kan aven pa den framre forgasaren valja at vilket hall den sneda kanten skall ligga (den ar stansad med text och en pil).

 

Tankte att du kanske hade nagon fundering/tanke baserat pa gammal Volvo erfarenhet.

post-13811-1394234729,8561_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

märkligt med halvrunt hål?   värmesköld kolla på en volvo 140.  De sköldar jag körde med var ganska stora och bockade för att slippa värmestrålningen från grenrör och topp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yupp, det halvrunda halet ar underligt men har sakert sin forklaring nagonstans. Skall kolla med min mek nasta gang jag traffar dem.

 

Varmeskoldar ar aldrig fel och en mkt billig modifiering. Var motorbefal uppe i Norrland 1980-81 och korde/mekade i princip allt som Armen hade pa hjul och band. TerrangBil 11 (303?) var en av de absolut varsta bilarna vad gallde bransle/tandning. Undermotoriserad, glodtande jamt och soppan angade bort fran forgasarna nar den stod parkerad. Gillade/gillar bilen men den borde haft en ordentlig diesel. Det fanns ju gott om plats for motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen. Jag har varit ute med båten och det är som det sägs i denna tråd. Bensinen förångas vid varm motor och hög lufttemp. Får pumpa fram bränsle och efter 4-5 startförsök går motorn igång. Jag skulle vilja se en bild på hur detta värmeskydd ser ut för att kunna tillverka själv. En fråga, har letat efter bakelit men hittar inte detta, http://www.seasea.nu artikel 1545 har ett material POLYWOOD som kanske kan användas tål 80-90 grader, vad tror ni om det.Skall ut igen på en 3 dagars tur och det återstår då att se om det blir bogsering hem? Hade så länge!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. har varit ute vid ett flertal tillfällen och detta utan problem, bytte batteri och efter det har det fungerat utan problem av någon anledning. Tidigare batteri var ok enligt mätning med syraprovare mm.

Antar att merparten av AH gick till startmotorn och inte tillräckligt till tändspole mm? jag vet f-n inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, du kanke bara hade lite korrosion nagonstans i elsystemet. Byte av batteri fick ju dig i alla fall att justera anslutningarna dar. Lite input kan gora stor skillnad!

 

Vad galler varmeskold, sa ser du en pa bilden ovan med forgasaren (sprangskissen). Det ar den platvinkel som haller vacuum kolven till choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har också en AQ 140 och har upplevt samma problem. Har hört någonstans att fenomenet kallas ånglås. Värmen i motorrummet gör på att bränslet i förgasarna förångas och försvårar därmed start. Brukar göra så att motorn får gå några minuter efter tilläggning för att minska motortemperaturen något. Därefter låter jag motorrumsventilationen gå tills det är dags att starta igen. Detta har underlättat varmstart väldigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...