Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
MickeWe

Varnings-summern tjuter på Penta Diesel - vad göra?

Rekommendera Poster

Det har utöver strömproblemet jag har i en separat fråga, hänt mig att varningssummern börjat tjuta på motorn (VP2002 med Martec sötvattenkylning)en kortare stund efter start. Första gången utgick jag från att det var värmerelaterat, men jag kollade även oljenivån. Inga problem med olja och efter 10 minuters väntan startade vi motorn. Vi tänkte chansa ytterligare 1 distans om summern var tyst (och det var den) innan vi vände tillbaka för att uppsöka verkstad, men allt gick bra. Efter det har vi gått säkert 20 timmar för motor utan problem, men nu har det hänt idag igen och semestern närmar sig med stormsteg smiley-surprised.gif\

 

Min första fråga är av vilken anledning tjuter summern? Kan felet vara något annat än för hög värme? Laddning? Oljetryck? Jag har utgått ifrån värmeteorin och kollat att det kommer ut kylvatten från motorn, det gör det. Olja finns f.ö. också i tillräcklig mängd.

 

Tänker ändå byta impeller och termostat före semestern, eftersom jag inte har koll på när de är bytta, men känner mig osäker på om det kommer att hjälpa eller om det finns något annat som kan spöka.

 

Oavsett om det larmar för laddning eller ej, hur kollar jag hur mycket generatorn laddar? Kan jag bara mäta på den, eller på batteriet med t ex en multimeter, eller ska jag göra något annat? Jag vill gärna försöka finna vad som strular och försöka fixa själv, istället för att lägga ut dyra pengar på en verkstad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som du redan konstaterat är det alltid bra att veta när termostat och framför allt impeller är bytt. Så byt dessa men behåll den gamla ombord för att eventualiteter.

 

När det gäller laddning. Sätt en voltmeter på batteriet och mät hela kontinuerligt från avstängd motor till dess motorn går lugnt och fint. Du bör ha över 12V med avstängd motor samt helst över 14 V med motorn igång./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en dum fråga, men har du inga varningslampor så att du ser om det är temp, oljetryck eller laddning som löser ut larmet?

 

Ett vanligt problem är att laddningslarmet löser ut strax efter start. Det slutar om man ger lite grundgas. Orsakerna varierar, en brukar vara att magnetiseringskretsen i generatorn har fått försämrade egenskaper. Normalt laddar generatorn ok ändå så man väntar med att byta tills den packar ihop helt o hållet.

 

Men du måste reda ut vad som larmar. Är det olja eller temp så är det MYCKET allvarligare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...