Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gäst

Mercury drar in vatten.

Rekommendera Poster

Gäst

Nyligen handlat en 4 cyl 80 hk -80 mycket nöjd med denna efter lite justeringar går den som en dröm, Men den har hela tiden haft någon hackning då och då på tomgång som en missad tändning. Idag hittade jag orsaken mest av en slump hade fått el fel och saknade gnista, el felet var bara en avvittrad sladd till modulen men när stiften var ur så såg det två nedersta var onormalt rena ut, för att bekräfta vatten misstanken så körde jag igång på de två övre burkarna och utan stift på de nedre.

 

De två nedre burkarna drar in vatten, det frustar ut vattendimma dock mer från nedersta burken.

 

 

Frågan är om dessa block (som enl sprängskisserna är ej delbara med toppackning) brukar ge sig med sprickor med åren eller om det bara avgasplåten som rostat upp, om det bara är avgasplåten borde inte alla burkar påverkas lika mycket elller blir det bara den nedre som  står i vatten 

 

Sprickor verkar igentligen ologiskt eftersom körning utan stift dvs utan riktig komp och insugs vacum och så kommer det ändå in vatten. Motorn går som sagt i övrigt som en dröm och har bra motorbalanse kan tuffa i timmar på lågtomgång dock med en liten hackning då och då. 

 

Finns det någon annanstans där vatten kan leta sig in till nedre burken vevaxeltätning eller ???

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att avgasplåtarna har ett läckage och om det sitter nertill t.e.x mitt för 3an och 4ans avgasportar så kommer han att suga vatten in i dessa cylindrar. Om du skall skruva bort avgasplåten så var försiktig så att inte skruvartna går av,då får du problem att borra ur dom. Jag har själv en 80Hk-72 och det är en härlig gång i dessa motorer. (Har även en 4-cyl. 50Hk-70 som också går som en dröm) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå nedre tätningen kan göra att den drar i sig vatten på nedersta burken men då brukar den gå som skit. Kolla först så avgasplåten är frisk. Är nämligen bra mycket enklare att byta, och är ett ganska vanligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Slog förre ägare en signal han har bytt avgasplåt visserligen för något år sedan??  motorn har gått på östkusten, men medtanke på de övriga små felen, tillbända flotörer och felsynkade förgasare så kanske han missade lite med avgasplåts bytet också, kollade även bland stiften han skickade med och där var två som också var för rena han skyllde viserligen att han brukade skifta om stift lite då och då och visste inte att någon burk brände helt rena stift. Hmmmmmmmm!  

 

En liten misstanke väktes redan vid provstarandet ihop med köpet, motorn nedre burk hade lite mer comp än de övriga men ändå ett oljigt stift, och något av de övre var lite väl rena,  men har man åkt långt och priset är hel rätt så är det lätt att för sig själv skylla misstankarna på att ägaren kanske varit flitig med oljekonservering. Den stod även torr så inga tidigare vatten rester kunde vara kvar.  

 

Någon som råkat ut för blocksprickor eller kan man slå detta ur hågen?

Känns inget lockande att lyfta översta locket och köra läckspraj i burkarna och svetsa sprickor, ingen roande tanke precis.

 

Tråkigt nog så ser ju inte vädret så inbjudande ut för att ta upp båten och den har ju troligen gått på vatten hela tiden jag haft den (rent och fint insjövatten) så ev får den gå tills vädret blir sämre eller den blöter ner sig för mycket för att hålla balancen. Vid förbränning och övertryck på avgasidan så borde inte så mycket vatten kunna tränga in och båten är ute dagligen så korrisions problem kommer det inte hinna bli.  

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Körde motorn och båt tillupptagningen ca 15 min färd det är endast nedre stiftet som har vattendroppar.

Haft ner motorn dock utan att dela den i riggen.

Frisk avgasplåt.

En teori : ev en läka på packningen vid avgasplåten i övere kant översta vattenkanalen, två översta burkarnas avgaser var smetiga och blöta som om vatten blandats med dem och nedre 2 var helt rent i kopan ev har vattnet både blandat sig med avgaserna och överskottsvatten har sen runnit ner till sista burken. Har även haft bort mantelpackningen vid stiften och kört runt ingen spricka finnas körde inte med läckspraj utan bara rostolja men ingen tendens till genomträngning. Vattnet är bara i nedre cylindern droppar går att se på cylinderväggarna.

 

Fundersam på vevaxeltätningen, men hur skulle vatten komma in den vägen? Då skulle det behöva vara en kass packning mot riggen och ganska bra vattentryck för att trycka vatten bakvägen in i vevhuset, eller?

Marinshoppen nämde ytterligare en packning som kunde gå och den sitter på en gjutenplatta bakom avgasplåten och mot cylinder benämns: GASKET, WATER JACKET COVER. http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr= 84951&ivar=IMAGES/MERMAR/84951/21.png&inbr=654&bnbr=11&bdesc=END CAPS, MANIFOLD AND EXHAUST COVER

Men det ser lågsökt ut.

 

 

not. Avgasplåten som satt på denna motorn är i aluminium gjute ev zink och kan endast korridera inte rosta. däremot så syns tydligt att det har skruvats tidigare och tyvärr finns även en del andra skador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Efter innre kåpan WATER JACKET COVER legat ett dygn i diesel och löst upp alla avlagringar så fanns det dels hål vid i ovankant vid nedrevatten och även i nerdre kan samt att nedre bultfäste var på väg att bli för tunt. Delar fanns endast i Belgen när det är 30 garader ute och båten på land så var valet inte så svårt bara att försöka lappa ihop kåpan ock bearbeta upp nya ytor. Inget att rekomendera legeringen är troligen zinkblandad och inget rolig att svetsa i men var gör man. Motorn är nu hopplockad och provkörd, och åker i sjön imorgon.

 

 

post-15930-1394234711,8615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...