EastSide 0 Postad 2 Juli , 2006 Någon som har erfarenhet av luftkonditionering i båten och kanske till och med att sätta in själv?Var köper man bra system och hur mycket plats kräver det i en båt?Är de väldigt ljudliga och energiförbrukande eller finns det olika kvaliteter och ljudnivåer och sånt?Min hund blir tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 2 Juli , 2006 Motordriven eller på landström? Finns ju lådor för 220V att köpa och ställa i ett hörn, men AC typ bilen blir nog till att lämna över till behörig installatör, blir nog dyrt tyvärr. Dessutom fungerar det ju bara med motorn igång (eller separat motor, AC-kompressor kräver ca 5-8hk vid drift...) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 2 Juli , 2006 Tack för svar!Vilket är vanligast av de två? Jag har sett på flera importerade amerikanska båtar att det står AC - är det då oftast motordrivet eller landström eller både och? Det finns inte lösningar typ värmare som går på sprit eller diesel eller nåt sånt? Finns tips på firmor som säljer bra system - både motor och landströmsdrivet - för båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Juli , 2006 Står inte AC för växelström...? Avses verkligen aircondition? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 3 Juli , 2006 Ok, skall uttrycka mig korrekt, brukar stå A/C.Ett exmpel från en annons på en Sea Ray 270:A/C med värme och kyla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Juli , 2006 Det var fan! Tänkte inte på hur du uttrycke dig, utan mer på att det kändes så osannolikt med luftkonditionering i en båt, det borde ju käka ström av bara h-e. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 3 Juli , 2006 Jo, det är väl dilemmat i det hela.Kollat runt lite och hittat en som verkar enkel att installera, en SeaMach Marine Rooftop A/C. en smidig grej som man sätter på taket genom ett 14 * 14 hål och som bara har en strömförsörjningskabel. Lite spec:SeaMach features a powerful 13,500 BTU cooling capacity, a quiet, high efficiency rotary compressor with a very low start up surge, and it can be equipped with an Elect-A-Heat option that will take the chill off your cabin on cooler outings. BTUH Nominal Capacity Cooling.........................................13,500 Heating...........................................5,600 Electrical rating.....115VAC, 60Hz, 1 Phase Cooling full load amps Compressor.......................................11.5 Fan Motor.....................low: 2.8, High 3.4 Total.................................................14.9 Heating full load amps........................16.1 Running Watts (Cooling- low)...........1,680 Running Watts (Cooling- high)..........1,875 Running Watts (Heating)...................1,900 Compressor Locked rotor amps..............67 Compressor Ohm ratings Common/start...................................3.38 Common/run......................................0.6 Thermostat temperature range Cooling......................61°F /-5 minimum Heating......................85°F /-5 maximum Metering device..................Capillary Tube Refrigerant Charge.......................17.5 Oz Refrigerant Type.............................R-22 * Alternate zero ozone depleting refrigerant ...R417A (AKA Isceon 59, AKA NU-22)* Evaporator air delivery...............330 CFM Dimensions: Exterior shroud - 13.25 high x 29 wide x 43 long Interior ceiling assembly - 2.1high x 19.9wide x 20.1long Ceiling cutout opening size - 14 x 14 Installed weight...........................104 lbs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Juli , 2006 slog lite för skoj skull på sea rayen hittade troligen den du var intresserad av och i annons texten står även elverk 2.1 dvs löst elverk på 2.1kw så visst kommer ac att funka och den går garanterat på 220v men vill du få svalt får du också lyssna på ett generatorverk som står och slamrar. Alla lite större yacher har ju lösa generator verk ofta finns åtminstånne en 3-4cyl diesel och 10kw och uppåt för drift av clima, kökutrustning och nöjen. Ett alternativ är att ta kompressorn och agregatet från en vanlig bil, hänga på remen på remskivan och be närmsta instalatör fylla upp systemet fyllning på bilar ligger på ca 1500:- och uppåt. Men du får ingen kyla utan att motorn är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 10 Juli , 2006 Tjena! Jag har AC i min Sea Ray 240 och det enda som låter är utblåset utav kall luft. Fungerar enbart med landsröm dock! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 Nej landström brukar ju inte slammra så mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 10 Juli , 2006 När det är som varmast, så dyker min ide upp, om att plocka upp havsvatten och köra det genom ett litet kyl. Måste ge bra utdelning (tror jag) då havsvattnet sällan överstiger 20 grader. En pyttepump som suger och sedan fritt utlopp. En liten datorfäkt som blåser igenom ett liten kyl (cupekyl - bilskroten). 35 grade ute så måste det bli runt 20 inne (ungefär är bäst att tillägga). Biltema har en liten dränkbar pump som visserligen tar 2 Amp. men kombinerat med solcell och ett extra batteri så borde det fungera dom varmaste dagarna. Man kan nog utveckla iden och utesluta pumpen genom att ta en kopparplatta som kyls via skrovet (se http://www.swedala.se/baten_kylskiss.html ). Sätta gälar på kopparplåten och sedan en låda över med datorfläkt som knör ut kalluft via ett ventilationsrör. Som sagt bara ideer som man kan vidareutveckla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2006 orven skrev: När det är som varmast, så dyker min ide upp, om att plocka upp havsvatten och köra det genom ett litet kyl. Måste ge bra utdelning (tror jag) då havsvattnet sällan överstiger 20 grader. En pyttepump som suger och sedan fritt utlopp. En liten datorfäkt som blåser igenom ett liten kyl (cupekyl - bilskroten). 35 grade ute så måste det bli runt 20 inne (ungefär är bäst att tillägga). Biltema har en liten dränkbar pump som visserligen tar 2 Amp. men kombinerat med solcell och ett extra batteri så borde det fungera dom varmaste dagarna. Man kan nog utveckla iden och utesluta pumpen genom att ta en kopparplatta som kyls via skrovet (se http://www.swedala.se/baten_kylskiss.html ). Sätta gälar på kopparplåten och sedan en låda över med datorfläkt som knör ut kalluft via ett ventilationsrör. Som sagt bara ideer som man kan vidareutveckla. Nu har du snart återuppfunnit öken airconden. och vaför inte ta ett slutet system ett vanligt kopparrör under båten kyler mängder med kw. Annars kan du ju göra som beduinerna gör när de vill ha kalt vatten eller kalla frukter. ang ingenting så finns det små kompakta elverk för bara en tusing på chaparall. stora som ett bilbateri och lämnar kont 650 W och på topp 750 även större modeller finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juli , 2006 Jösses va du tog i. Ville bara hjälpa vovven. Finns ett slutet system på min hemsida lite längre ner, men då blir det någon form av pump i alla fall. En sådan pump, om man gör den själv av en bilbandspelarmotor, blir inte så dyr i drift (Amp) för den ska bara cirkulera vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 11 Juli , 2006 Vovven blir superglad för ideerna! Eftersom vovvens husse och matte ofta envisas med att ligga i naturhamnar och vid ensliga klippor där inte landström finns att tillgå så är det intressant med ideer om kylsystem som skulle kunna fungera med batteridrift understödd av sol. De väldigt varma dagarna innhåller ju onekligen ganska mycket sol och bara man under de varmaste dagarnas varmaste timmar får ner temperaturen till dräglig istället för tropisk så är det oändligt mycket bättre för vovven. Elverk är ju såklart inte helt ointressant heller för att driva en reguljär AC på runt 10 000 btuh. Hur mycket oväsen för ett kompakt elverk då? Är det någon praktisk skillnad på diesel och bensindrivet eller låter man båtens vanliga drivmedel avgöra? Får man rum med det i motorrummet kanske man kan få det rätt tyst i ruffen...eller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 11 Juli , 2006 Det finns någon modell som använder en vattentank istället för kompressor. Det är säkert inte lika effektivt men lite trevligare om man slipper ett elverk. Kika in på http://www.zellus.net/item_show.php?code_no=03415 , de har en modell med kompressor ochså, http://www.zellus.net/item_show.php?code_no=03416 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 12 Juli , 2006 Ingen dum ide alls, men storleken på den lådan gör att man kommer se ut som man har takboxen med sig ut på sjön ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 Juli , 2006 Hmm... Två bottengenomföringar, lite slang, en liten oljekylare från en bil och en datorfläkt. Pump för cikulation hmm, behövs den? rent termiskt borde det vattnet kunna självcirkulera... Eller bara en ventslang från kölsvinet och en liten datorfläkt.. bara sitter o spånar...energieffektivt iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2006 orven Jösses va du tog i. sorry såg inte att det var fetstil förrän det var skickat, gillar ändå dina friska ideer. Men vill göra ett tillägg använd kopparör ev liten cirkulationspump finns mängder med varianter 12volt tex från skrotade värmare webasto mm eller från husvangsystem husvangssvennson mm. ang kopparrör har vid några tillfällen byggt små värmeväxlare för att växla vatten till varmvatten från motorn till kök och dusch i husbilar, man blir alltid lika förvånad hur effektivt det blir. ett rör under båten en pump eller utnyttja (självtrycket kräver helt luftfrittsystem )en radiator inne i båten sen har du ditt kylskåp. ang elverken så finns de nog på brännehyltes sida själv har jag sval båt gamla orginaltaket har kraftiga ventilationer och det nypåsvetsade ligger ovanpå med rejäl luftspalt vilket innebär sval båt och svalt soldäck och såklart är allt i aluminium vilket är obehandlat och blankt och reflekterar bort värmestrålningen. liten övrig tanke ang värme problem. tänk på alla husägare som korkat nog på sommaren stänger av sina cirkulationspumpar och även sjuntar ner sina element istället för att vrida på full kräm och växla husets källar kyla till ovanvåning och få naturlig svalka istället för att köpa aircon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 12 Juli , 2006 Luftkonitionering med evaporatorteknik ( första länken) är antagligen det som kallas swamp cooler i USA. Effektiva i Arizona och andra ökenområden där det är torrt, där är det ju en fördel att de även fuktar luften. Inte så effektivt eller bra vid/på havet! /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser