Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
joacla

Laddning från gammal utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal yamaha 55hp som ger en laddspänning på över 16v vid gaspådrag. Jag misstänker att det beror på att det inte finns någon laddningsregulator utan bara en likriktarbrygga på motorn, frågan är går det att på något enkelt sätt att reglera så att man får en mer normal spänning från motorn.

/Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju vanliga mekaniska laddningsreläer till gamla likströmsgeneratorer borde fungera tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat en voltregulator/likriktare på Duells avsedd för snöskoter, som jag beställt. Får se om det fungerar.

/Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad har du för problem med dina 16volt Amperen lär ju inte räcka för batterikok jag har själv förlitet batteri och ligger på 17,5volt enligt ekolodets voltövervakning men detta är mät på halva vägen till bateriet som ligger i fören en viss spänningsförlust blir på de sista 5 metrarna kabel till batteriet.  Om du nu exprimenterar med div regulatorer se bara till att de vid fullladdning inte helt bryter bort magnetens laddning eftersom då likriktardioderna inte får något motstånd vilket blir detsamma skador som att du lite till och från kopplar bort batteriet under körning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inget batteri som mår bra av för hög spänning i längden, även om laddströmmen är liten, samt att jag har en dator som inte tycker om den höga spänningen. Min avsikt är att ersätta nuvarande likriktarbrygga med en kombinerad regulator/likriktarbrygga från duells artnr. 81-618 eller 61-618-1 enl bild.

/Kim

post-12577-1394234714,6022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

avstår från råd i detta mycket möjligt att du hittat en bra och enkel lösning, men innan du börjar bygga om ta ett mätvärde på batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

glömde några rader. om du ändå har ditt instrument kolla då även hur mycket din bilgenerator lämnar i laddspänning utan batteriet tillslutet du kommer att få över 25-30 volt  gå sen till närmsta granne som har en lastbil, buss mm gör ett mätvärde där du får runt 40 volt hör sen med den yngre generationen som vid för mycket stereo grejer och för mycket stömutag får tjutande laddljud i sin anläggningar, lägg ihop alla dessa uptäckter och fundera på batteriets funktion i detta sammanhang. Batteriet fungerar som dels en stor resistor och dels som en rejäl filter kondensator  Vill du ändå få helt ren fast reglerad spänning till datorn så kolla på elfa tror spänningstabbar ligger på 50-75 kronor. eller hör med närmsta tv reparatör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
73-000-65  fel pris ca 8 kronor klarar upptill 35 volt på inspänningen och ger ut stabilicerad 12volt dock klara DE BARA 1,5 AMP men jag har tidigare satt dessa på en bit aluminium som kylning och vanliga 12 volts bilstereo mm har då gått bra i bussar mm.   ev kan du hitta någon som tål mer amp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla in den direkt till batteriet så ska du se att spänningen inte drar iväg över 15V. D.v.s det kommer att ladda ok.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att med batteri inkopplat så har jag 17 v på batteriet. Med en vanlig spänningsregulator så eldar du upp överbliven effekt i värme och får en konstant spänning, men med en laddningsregulator dras stömmen ner när batteriet når 14.4 v vilket är fulladdat batteri.

/Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Japp det stämmer blir en del värme brukade behöva en aluminium bit stor som en halv tumme för kylningen och lödes dessa direkt på sladden brukade jag sätta dem i en gammal film burk.

Häng du dit ett större batteri eller bara ett extra innan du

el-exprimenterar mer.   Är det datorn eller batteriet du är orolig för? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har liknade problem med min snurra, dvs att spänningsregulatorn brunnit upp och jag har noll laddning. Det löses med en 220v laddare ett par ggr per sommar men detta är inte idealt.

Hur gick det?
Funkade det?

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...