LadyBlue 0 Postad 2 Juli , 2006 Hej! Har någon en klok ide´ på vilken typ av slang och hur man enklast förvarar slangen till den manuella länspumpen, pumpen är fastmonterad i ett stuvutrymme i sittbrunnen. Slangen är ju inte speciellt lättstuvad, en sån där veckad 50mm och det bör ju vara en 3-4 meter lång för att nå ner i ruffen! Jag har ännu inte köpt slangen till pumpen, utan jag vill forska i om det finns andra alternativ på slang som är lättare att hantera. Vad har du/ni för slang till pumpen? Gäller både in/ut! /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juli , 2006 Hej Gunilla Jag avskyr lösa delar som skall letas fram och annslutas. Jag brukar alltid göra en fast installation på de länspumpar, elektriska och manuella jag har i mina båtar. Dra en slang från en låg punkt på kölen till den manuella länspumpen och därifrån till en bottengenomföring som sitter minst 30 cm över vattenlinjen. Jag annvänder alltid glasfiberarnerad slang. Vis av skadan, sen jag vid ett tillfälle höll på att sjunka pga baksug i en länspumsledning, drar jag alltid utgående ledning i en båge över utloppet och borrar ett litet ca 2 mm hål på högsta punkten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyBlue 0 Postad 2 Juli , 2006 Tack för det tipset! Här är det inte tänkt att göra någon skrovgenomföring utan utloppet ska gå från pumpen över sargkanten till sjön! Något baksug bör det väl inte bli då? Hur smidig är glasfiberarmerad slang? Den tar ju sin plats.. och finns sådan i den dimesion jag behöver (50mm). Andra förslag... /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyBlue 0 Postad 2 Juli , 2006 Tack för det tipset! Här är det inte tänkt att göra någon skrovgenomföring utan utloppet ska gå från pumpen över sargkanten till sjön! Något baksug bör det väl inte bli då? Hur smidig är glasfiberarmerad slang? Den tar ju sin plats.. och finns sådan i den dimesion jag behöver (50mm). Andra förslag... /Gunilla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Juli , 2006 50 mm är väldigt grovt. Du räknar kanske ytterdiametern. Tittade i Hjertmans katalog. Den grövsta annslutningen var 38 mm, mina två länspumpar tror jag har 19 mm annslutning. Det gäller innerdiametern. Skall du kunna rinka ihop den är nog en sån slang du har att föredra. Eller nån väldigt tunnväggig. Men som sagt, jag föredrar alltid fast installation. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser