Trolling 0 Postad 2 Juli , 2006 Tjenare ! Jag skall parallellkoppla 2 stycken 12 volts batterier i min båt och nu undrar jag hur grova kablar behöver jag ha mellan batterierna,varför jag ska göra detta beror på att jag vill ha mer amperetimmar. Funkar det att även installera ett skilje relä och samtidigt få det högre amperetalet. Ha en trevlig sommar !!!! Mvh Trolling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 2 Juli , 2006 Jag tror att dessa länkar besvarar dina frågor om skiljerälet. http://marinshopen.se/pdf/tudorsjo.pdf http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf Med risk för att skrifterna anger annat så skulle jag ge följande råd. Beroende på hur mycket din generator laddar och avståndet mellan batterierna så bör ledningarna från resp. batteri till skiljerälet och från minus till minus vara 10 - 35 mm2. Ju grovre dess bättre. Ha gärna med en startkabel i båten så att du kan förbinda pluspolerna om du skulle få problem med att starta med enbart startbatteriet. Personligen har jag hellre en batteriväljare av typen 0 - Bat1 - Bat2 - Bat 1 2. OBS dock att visa typer av generatorn (t.ex. typ bilgeneratorer) går sönder om de tappar kontakten med batterier under det att motorn går. Oavsett generatortyp bör motorn alltid stoppas innan man manövrerar batteriomkopplaren. Om du väljer en batteriomkopplare skall ledningarna helst vara 70 mm2 och inte mindre än 35 mm2 Skiljerelä eller batteriompopplare är en smaksak. I båda fallen bör man ha grundläggande kunskap om egenskaperna hos det batteri(er) man har och hur laddning beter sig. Man kan också tänka sig att ha både skiljerelä och batteriomkopplare. Om man har med sig en bra voltmeter i båten (ca 150 kr) finns ganska goda möjligheter att hålla koll laddning och laddningstillstånd och anpassa förbrukning och laddningsprioritering därefter. Gör gärna en batteribudget. Med tiden lär man sig hur det funkar och kan slappna av lite mer. Batterier ger utrymme för mycket tyckande. Vilken lösning som är bäst beror på många faktorer, bl.a hur man har tänkt att använda båten/batterierna, om motorn går att starta för hand och mycket annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser