joax 0 Postad 1 Juli , 2006 Motorn alltid startat. När jag skulle hem från en tur startade den ej. Startmoton gick dock runt. Efter 5 dagar startar den utan problem. Tomgångskör i 1 min. Stänger av och skall starta igen. Denna gång går ej startmotorn runt. Finns det generator på denna motor? Har tidigare alltid kopplat ur batteriet efter båttur. Dock inte sista gångerna. Kan det vara något som drar ström? Mycket tacksam för svar då jag är helt oteknisk ( men vill lära mig ). Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Juli , 2006 Sannolikt har de två misslyckade startförsöken olika orsak. Eftersom startmotorn nu inte går runt bör du börja med att mäta spänningen på batteriet. Spänningen innan du startar bör ligga över 12V. Mät spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta. Den bör då vara minst 10 V. Om spänningen inte sjunker under 10 V, sitter felet antagligen inte i batteriet. Börja isf. med att kolla anslutningarna till batteriet. Intermittenta problem med att få igång startmotorn har ofta sig grund i fel på startmotorn. Det beror då oftast på att kolen inte har ordentlig kontakt med kollektorn (kummutatorn), Detta behöver isf. inte behöver vara så väldigt dyrt att att fixa. Det kan tillfälligt hjälpa att försiktigt knacka på nedre delen av startmotorns med en hammare. Jag menar då inte startmotorns undersida! Jag spekulerar här och om du skall knacka så bör du veta att det ofta avråds från denna åtgärd. Jag gissar att detta beror på att somliga tar till med storsläggan. Hur som helst, knackandet är bara en tillfällig fix. Felet kommer att komma tillbaka och måste åtgärdas. Om du inte redan har så skaffa en huvudbrytare för pluskabeln så att du enkelt kan bryta strömmen efter avslutad båtfärd. Om du har en sådan så kan denna vara källan till problemet. Mät över brytaren under ett startförsök. Spänningsfallet bör vara mindre än 1 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joax 0 Postad 6 Juli , 2006 Tack för tipsen. Allt fungerar bra nu. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser