Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Peter_

För kall arbetstemperatur på utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Min utombordare ( yama 55 ) går för kallt. Den kommer bara upp i ca. 40 grader men den ska vara 60 grader. Termostaten bytt men det hjälpte inte. Har någon nåt tips vad det kan bero på? Det finns nån sorts övertrycksventil som jobbar ihop med termostaten för att få jämn arbetstemperatur - en fjäderbelastad ventil. Kan det vara den som inte fungerar? Svårt att kolla men den ser okey ut. Brukar en sån strula? Har någon någon erfarenhet?

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har precis samma problem på min yamaha 55AE-76, tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vet temperaturen förstår jag att du har en tempmätare. Om motorn går bra kanske du skulle kolla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat mätaren och även mätt temperaturen direkt på blocket - visar samma sak, ca. 40 grader.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kylsystemet på de flesta större utombordare har två vägar för kylvattnet.

 

Vid låga varv bestämmer termostaten temperturen.

Vid högre varv öppnar en tryckreglerad bypassventil parallelt med termostaten.

 

Om denna bypass läcker i stängt läge kommer motorn att gå kall på låga varvtal.

Kärvar den så kommer den även att gå varm på höga

 

Om du mätt upp 40 C vid högre varvtal så kan detta vara OK iom att bypassen då skall vara öppen.

 

Jag har själv haft en Yam 55 - 76 och servat bypassen på denna, så jag vet att den finns på denna motor. Den liksom termostaten bör kollas/göras rena åtminstonne lika ofta som man kollar impellern.

 

Jag minns inte längre exakt var ventilen satt, men leta efter ett lock bredvid locket för termostaten. (På topplocket där tändstiften sitter) Själva ventilen bestod av en fjäder och en ventilkägla i plast. Sedan locket tagits bort var det enkel match att plocka ut dessa detaljer.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst! Jag plockade isär ventilen och vände på gummibussningen som plastkäglan sitter i - den var visst felmonterad. Drog isär fjädern lite så trycket ökade och nu fungerar det perfekt - 60 grader.

Tack för all hjälp!

/Peter 20.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...