ekke201 0 Postad 30 Juni , 2006 Hej, För lat för att läsa manual. Stämmer det att Mercury Optimax 75 HKP har en varvtalsspärr på ca 5000 varv de första 20 timmarna? Ett så kallat övervarvningsskydd? Detta ska elektroniskt släppa sedan????? Vad jag trodde var att motorn ska varva ca 5500-5700 varv, men det gör den icke. D.v.s saknas några knop........ Båten är en RYDS 510 GTI allting är nytt och slängt i havet för ca 1 månad sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PG550 0 Postad 1 Juli , 2006 Hej! Har en bekant som har en för säsongen ny Optimax 90 den hade inget varskydd men, prova olika propellerstorlekar så ska det nog lösa sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke201 0 Postad 2 Juli , 2006 Ok, Då blir min fråga till alla med MERCURY OPTIMAX 75 och RYDS 510GTI vad har ni för propeller? 5000 varv (eller strax under med 4 vuxna) maxar jag som sagt och då gör båten ca 32-33 knop enligt GPS. Hjälp önskas. Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 2 Juli , 2006 hej har du trimmat ut riggen riktigt då?? (Dum fråga kanske) Dock så tyckte jag att min Mercury 115 EFI var riktigt slö de första dagarna men allt eftersom jag börjat köra in den så går den mycket bättre. Kan var inställt i styrboxarna från fabrik. Samma som en del biltillverkare gör. Anm du kan titta i avgasutsläppet på propellerna vilken diameter och stigning den har. Tror att du har 13x17 eller 13x15 //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke201 0 Postad 2 Juli , 2006 Nej, det är ingen dum fråga utan det är nog jag som är dum. Jag är novis på sjön och lär mig för varje dag, när du säger trimma ut riggen menar du då att det är motorns vinkel eller powertrim du menar? Om det är det så har jag provat mig fram en hel del, att ha nålen rakt upp är inte optimalt. Men jag vet inte.... Ska kolla vilken propeller jag har, är osäker på det. Tusen tack för ditt svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 2 Juli , 2006 Åk ut själv i båten och kör ½ fart med moton fullt intrimmad under båten, därefter trimmar Du ut motorn, dvs får riggen att åka uppåt ur vattnet så märker Du att fören lyfter sig ur sjön. Du har passerat planingsläge när båten börjar guppa/studsa av sig själv, då går Du tillbaka lite granna. Där ha Du ett bra läge. Meningen med trim/tilt är att Du skall kunna jobba med den beroende på var folk sitter i båten och om Du har släp mm mm. Lycka till. /Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser