Gäst john Postad 17 Augusti , 2003 jag har en volvo penta 105hk i min nora 17 och jag skulle vilja skrämma upp den lite eftersom jag tycker den är lite slö. det sitter enkel förgasare på den räcker det med att byta till dubbelförgasare eller måste jag byta kammar och sånt för de eller blir den då 130hk genom att enbart byta förgasarna?? finns det några andra sätta att skrämma upp den på genom enkla ingrepp ? tacksam för många svar ! mvh//John Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bilmecken Postad 18 Augusti , 2003 det går att skrämma upp en b20 rejält, men då kostar det, vad har du för drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst john Postad 18 Augusti , 2003 jag har ett 100 drev, har det någon betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bilmecken Postad 19 Augusti , 2003 behöver inte vara det, men det är lite klenare än typ 200 serien. mitt tips, ring till volvo penta i Vårberg lysna med dom hur många hästar tål ett 100 drev skriv om du fått reda på nått, jag vill skrämma upp min B20 åkså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst cattis Postad 3 September , 2003 Dom tål enligt uppgift ca 140-150hk DIN och maxvarv drygt 5000. Tänk på att det inte finns så mycket propppar att välja på te 100 drevet. Dessutom är 100 drevet en bromskloss i sin hydrodynamiska utformning... Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Harri Postad 7 Oktober , 2003 Jag har en B20 från 1972 motornummer börjar på 82xx dubbla förgasare samt ett 270 drev. Lite förvillande med så stort drev till den motorn. Men effekten skall enligt försäkringspappret vara 120Hk. Kan detta verkligen stämma? Borde det inte vara 120Hk i den. Plana toppen & byta kan är det tips jag fått. Nån som vet vad det kan gå på, bra firmor i Värmdö/Stockholm som gör sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kåre Postad 8 Oktober , 2003 mit tips är att porta kanalenrna i toppen, samt polera upp dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Harri Postad 9 Oktober , 2003 Nu har jag hittat lite mera info, delar med till er andra sugna. Klippt och klistrat texten nedan är från ett annat forum: Du kommer inte så långt om du inte vill lyfta ur motorn, eller jobba med topplocket. Ett förslag som bör stanna på 10.000 kr är: 1) Byt kamaxel till P 2) Borra motorn till 2,2 liter ( Den blir 10% större och du får frächa kolvar och ringar) 3) Skaffa dubbelförgasare, och renovera dom. 4) Renovera topplocket, ( Här kan motorfirman rekommendera mer) 5) Se till att du har en fräch propeller, och rätt stigning. Du har nu fått en frisk motor på 2,2 liter, Ca 150 Hk, Din 30 år gamla slitna kanske gav 80 Hk med enkelförgasaren? http://www.kgtrimning.com/B1820.htm tillhandahåller färdiga utbytestoppar för under 5000kr, klart mest vettiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Oktober , 2003 Dock visar det sig att om du vill ha en brukbar marin motor så bör du bara borra upp cylindervolymen samt kanske konvertera toppen på samma gång till blyfritt, ca pris på dessa åtgärder hamnar på ca 3000:- för toppen samt 4000:- för borrning samt nya kolvar. Dock får man själv sätta ihop det då. Detta ger runt 5-6Hk mer än en ny motor och betydligt mera vrid, men då bör man ha i tanke på att motorn kanske inte var ny utan 25-30 år gammal, då kan bara borrningen i sig själv ge en hel del. Detta exempel gäller dock bara för en tung Ryds 21 Cabin med en vikt på ca 12-1300kg, har du en liten lätt båt kan du dock överväga andra kammar och andra toppar då båten är lättare att få fart på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ulf Postad 9 Oktober , 2003 Trimtrams Låt motorn vara. Vad spelar 25 hästar hit eller dit för roll. Vill du ha mer effekt, köp en rejälare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 10 Oktober , 2003 Håller med Ulf Slanta upp en kvarts mille, så har du till en maffig Penta med duoprop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Harri Postad 13 Oktober , 2003 Kom fram till samma slutsats själv.. men skulle motorn börja krångla eller ha renoveringsbehov.. då är det inte så svårt att låta borra upp den samtidigt.. men vette katten om jag vill slita upp motorn från båten bara för att trimma den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Oktober , 2003 Hej alla trimmare Lite info från egna erfarenheter när man borrar upp en B20 till 2,2 bör man vara medveten om att det inte blir mycket gods kvar till kylkanalerna. På min motor sprack det mellan cylinder och kylkanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Melin Postad 30 Oktober , 2003 Hej! Själv har jag trimmat min B20 med dubbelportad Weber DGV 32/36 (öppnar i två steg) samt bytt till K-kam efter att hört mig för efter bästa trimtipsen. Hann tyvärr inte testa mer i höst, men förståsigpåarna säger att jag bör ha runt 140hk med denna kombination PLUS ett bra bottenvrid, som ju är A och O när du ska upp i plan... Har oxo ett gammalt 100 drev som fungerar klanderfritt. Båten är en Scantic 575 HT från 1975. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bullen Postad 2 November , 2003 Skälv kasta jag min B20 och satte in två v8 tor det kallar jag trimming Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spawn 0 Postad 5 Februari , 2004 Kasta din B20 köp en B21 turbo från en tidig 240 då har du mera Hk och när du vill ha mer skruvar du upp turbotrycket 0.2-0.5 bar så ska du se på........ Mvh Daniel ps du borde hitta den B21turbo för runt 2000 spänn annas är det åcker sd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 6 Februari , 2004 turbo motor jovisst.. men känns inte som en bra ide i en nora 17 med minimaliskt motorutrymme.. vet heller inte hur jag skulle sköta kylningen till den på ett bra sätt den ligger ju och laddar max hela tiden om jag drar motorn till 5000 varv å då blir ju turbon glödhet... Fast meningen är att jag ska ha ett projektarbete i 3an då jag ska renovera min b20 tänkte då samtidigt att jag skulle skrämma upp den lite, därför jag ställde frågan om jag bara kunde byta förgasare å plana toppen tex för att den skulle bli som en aq130. Visserligen håller jag med om att topphastighet inte är allt men lastar jag 4 personer i båten med full packning så får jag ligga och pressa nästan fullt hela tiden om den inte ska gå ur planing och känns inte bra att ligga och pressa den hela tiden till max.. :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus Postad 8 Februari , 2004 Hej hadde en b20 i min monark 585 med 280 drev..Motorn var för slö för att få upp båten i planing med lite last så vi planade och portade toppen inte så mycket men det blev en väldig skillnad i axet öka kanske 2-3 knopp på topp fart. Kostade 1000:- att lämmna in toppen på planing.Kolla tändingen så den är rätt inställd min var 23 grader fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spawn 0 Postad 9 Februari , 2004 Hej igen Om du inte vill ha turbo så kan du använda din B20 * porta toppen * plana toppen * sätta i större ventiler * trimkam * och sätta på dubbla weber 36:or Du kan hitta dom flesta av grejerna begangnat på rallyrorget.se eller andra sajter på nätet. Lycka till och skriv hjärna vad du gjorde till slut resulltat. M.v.h Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 9 Februari , 2004 tja Daniel ! såg sen att du också hade en nora 17 fast med snurra på. Vad har du för erfarenheter av båten.. jag har bara vart ute några enstaka turer i fint väder pågrund av att jag köpte båten i höstas.. Jag hade i den 3 dagar innan jag tog upp den för att börja med byte av inredning och allmän renovering av själva skrovet. Vore kul om du kunde skriva lite hur hon går i hårt väder med mera... Japp jag ska skriva i forumet framigenom och eventuellt lägga upp en sida på nätet om min renovering av båten mvh // John Larsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst emil Postad 16 Juni , 2004 Om du har en marin kam i din B20 så behöver du endast montera dubbla förgasare eller en weber 36/36 för att få 130hk (SAE) eller 110hk din, Om du är osäker på kamaxeln så kan du ju alltid börja med förgasarna, väldigt snamt och enkelt sett att höja effekten, För att byta kam krövs det att men lyfter toppen, och då är det är det lika bra att renovera den. På kamaxelns baksida ska det stå P om du har marin kam. Om du vill ha en lite bättre topp så kan du montera en E-topp från b20 insprut, du måste då plugga hålen för insprutarna. Denna topp har betydligt högre komp, och större insugs kanaler, Ventilerna är dock std storlek. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan Talberg Postad 18 Juni , 2004 Hej, har själv en nora 17 med en B20 100 drev. En marin kamm har märkning P som kostar c:a 1500:- men det är samma som en bil kamm med märkning C enligt Volvopentas katalog och den kostar c:a 700:- . Topplockspackningens tjocklek har betydelse, enpackning på 0,8mm med en förgasare ska vara 115hk, med två förgasare ska vara 130hk. Den packningen satt på P1800 modellen.Tar man en standard packning till bil som jag inte vet vad tjock den är, tror den är 1,2-1,5mm tjock så ska det bli 115hk med två förgasare och c.a 100hk med en förgasare. Hälsningar Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Postad 19 Juni , 2004 Topplocks packningarnas tjocklek är 2 1,2 0,8mm 0,8 ska du använda i aq 130, denna packning satt i alla B20 B och tidigare b20E. 1,2 mm packningen håller bäst men då måste du plana av toppen lite för att få samma komp. Intressant om kammaxel P och C. I min aq 130 hade en C kam i papprena till motorn står det 110hk din 130 SAE. Sport B20 i volvo 140 har ju 100hk Din med dubbla förgasare och 0,8 mm packning och C kam. Trode det var P kamen som gav dom sista 10 hk C kam är väl inte standard kam i marin motorerna. Någon som vet något mer om C och P kammar hur vida dom är lika eller skiljer sig. Och vad som skilljer för att b20 marin skulle ha 10 fler hästar en bil motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 20 Juni , 2004 HeJ! C-kam är standard i marinmotorerna. Men om C och P är samma profil eller ej är ju ett mysterium. Nägon som kan bekräfta detta?? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarle 0 Postad 6 Februari , 2005 borre til 2,2 er høl i hue............. det blir for lite gods igjen hvis du kjøler med saltvann jeg kjører med orginal blokk og d kam weber 36/36 på en 20 fot nordkapp (tung båt) og med trimplan går det som et helvete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Postad 18 Maj , 2005 Marin kammen skal ha et ståldrev kontra landversjonen med fiber/komposittdrev (av en eller annen grunn). Stigning/durasjon på de forskjellige har jeg ikke peil på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 18 Maj , 2005 Men man kan ju sätta ett stål drev på en C-kam med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrep 0 Postad 6 Juni , 2005 Husk at et 100 drev tåler bare 100 kilopundmeter på tappen 280 tåler 280 kilo osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ronny Postad 6 Juni , 2005 100Drevet är ett av dom bättre dreven som har tillverkats!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst knoptoken Postad 6 Juni , 2005 Riv ut B20 och släng i en V8....100 dreven håller inte för mycket...skit drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser