Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Lanesson

Byta packbox i drevet??

Rekommendera Poster

Hur jävligt är det att byta packboxen på ett 290A drev där drivknuten sitter?

 

Har trolig läckage ut i bälgen av drevoljan, för oljan försvinner utan vatten i oljan...

 

Har någon utfört den operationen och kan ge lite tips??

 

Tack på förhand!

 


 /Lanesson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, djälvligt eller inte jag vet inte. Det är bara att ha loss drevet. Lossa de 4 insexskruvarna som håller klämringen och dra ur knuten. Lossa sedan insexskruven som håller knutkorset på plats. Nu har du nästan frilagt packboxen. För det är bara att få bort låsringen och bryta ur packboxen, sätta dit en ny och återmontera allt. Men håll för guds skull reda på shimsen som du under resans lopp fått bort (mellan klämring och växelhus). Det var detta./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm, verka ju inte vara så farligt!

 

Läste i handboken att insexskruven som fixerar drivknuten även förspänner lagren i dubbellagerboxen och att man bör byta förspänningshylsa vid demontering. Så det behöver man alltså inte utan det räcker att kontrollera förspänningen så att man inte dra insexskruv för hårt?

 

/Lanesson


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har utfört denna operation dock på ett 270 drev.

Det är inte så invecklat.

Var noga med att du pressar i packboxen rakt och att den bottnar riktigt

annars är det risk för läckage igen.

Jag for iväg och använde en industripress (manuel) och då gick det galant.

 

 

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...