Lanesson 0 Postad 30 Juni , 2006 Hur jävligt är det att byta packboxen på ett 290A drev där drivknuten sitter? Har trolig läckage ut i bälgen av drevoljan, för oljan försvinner utan vatten i oljan... Har någon utfört den operationen och kan ge lite tips?? Tack på förhand! /Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Juni , 2006 Nja, djälvligt eller inte jag vet inte. Det är bara att ha loss drevet. Lossa de 4 insexskruvarna som håller klämringen och dra ur knuten. Lossa sedan insexskruven som håller knutkorset på plats. Nu har du nästan frilagt packboxen. För det är bara att få bort låsringen och bryta ur packboxen, sätta dit en ny och återmontera allt. Men håll för guds skull reda på shimsen som du under resans lopp fått bort (mellan klämring och växelhus). Det var detta./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanesson 0 Postad 1 Juli , 2006 Hmm, verka ju inte vara så farligt! Läste i handboken att insexskruven som fixerar drivknuten även förspänner lagren i dubbellagerboxen och att man bör byta förspänningshylsa vid demontering. Så det behöver man alltså inte utan det räcker att kontrollera förspänningen så att man inte dra insexskruv för hårt? /Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storis 0 Postad 1 Juli , 2006 Hej! Har utfört denna operation dock på ett 270 drev. Det är inte så invecklat. Var noga med att du pressar i packboxen rakt och att den bottnar riktigt annars är det risk för läckage igen. Jag for iväg och använde en industripress (manuel) och då gick det galant. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser