Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
primouza

Mercruiser 5.0, vilket marschvarv är mest ekonomiskt?

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har en Bayliner 2651 -90.

Jag försöker hitta det optimala varvtalet för att åka som bekvämt och ekonomiskt som möjligt.

Kan man generellt säga att ett visst varvtal är det bästa för just den motorn eller beror det mera på båtstorleken?

Det känns som att den borde dra mindre vid 3000Rpm än som jag har sett på detta forum 3500Rpm som man föreslår...

Vad tycker ni, vilket varv ska jag köra på?

Vid 3000Rpm gör den ca: 18knop och vid 3500Rpm gör den ca: 25knop

Maxvarvet är 4500-4600Rpm..dår gör den runt 35knop

Tacksam för svar!

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ligga på mellan 3000 och 3500 varv (ibland mer om jag har bråttom) JAg har en 2455 CS, den har om inte samma skrov så näst intill samma bortsett från den integrerade badbryggan. Jag tycker att vid 3000 kanns det på gränsen till tungt men kommer man upp i runt 22 knop så lyfter den ur lite bättre. Bäst går den runt 30 knop men det lär ju inte vara mest ekonomiskt :)

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska ju inte (enl andra i allafall) stirra sig blind på varvtalet.

Vid högre varv kanska båten går lättare och det i sin tur leder till att motorn drar mindre bensin...

Jag tillhör den kategorin människor som inte gärna vill varva så mycket, så jag tror faktiskt att jag kör den ganska tungt dvs den drar nog  mer än jag tror eftersom båten går så tungt i vattnet.

Det är därför det skulle vara kul med flera synunkter på detta, så man kanske till slut hittar sitt optimalvarv

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan varvtal på motor är nog ganska bundet till båtmodell. Kör själv ca,2700-3000 vilket för mig ger ca,27-30 knop tycker att det känns bra med min båt då går den väldigt lätt. Har samma motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snackade med en motorrenoverare som jag känner för ett tag sedan. Han påstod att jag skulle ligga på 4000vpm vid marchfart. Jag ligger själv runt 3000vpm men man kanske skulle öka lite då jag tycker att den inte riktigt går som lättast då. 4000vpm tycker jag iofs låter ganska högt men men.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog att 4000 rpm låter lite väl högt för marschfart, ville motorrenoveraren skaffa sig mer jobb eller... maxvarvet ligger ju på ca4600rpm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att 3200 varv var bra för min båt SeaRay Sundancer 230 -93. Men så skaffade jag en GPS med tillhörande flödesgivare för ett par somrar sen, och då fick man besked... En ökning till c:a 3400-3500 rpm sänkte soppaförbrukningen markant. Som skrivits tidigare.. Båten lyfter och går lättare.. Blev förvånad över resultatet men har nu sparat många sköna kronor på detta.. Och ja.. Flödesgivaren har betalat sej för länge sen med mina c:a 1300 distans per sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom jag inte har en flödesgivare , så kan man bara köra på känsla.

Kom hem nu efter några sköna dagar  och tyckar att min båt går bäst i 25-26 knop 3500varv....men det är behagligast i 21-22  = 3200varv

Jag skiter i vad kostar , det ska vara mysigt ..............

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på www.boattest.com Jag fick se att min bayliner 245cs års 2001 med mercruiser 5.0 kommer man så här långt

ca 118 NM i 3000varv 19kn med fulltank

ca 128 NM i 3500varv 23kn med fulltank (rekomenderad fart o varv)

ca 110 NM i 4000varv 26,3kn med fulltank

Full tank ca 246 lit

prop 15x16x4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...