Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Daniel_B

Penta 55hk

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Penta 55hk som följde med en motorbåt jag köpte. Den går igång och spinner fint men, jag kan bara puttra runt i ca: 5 knop om jag gasar på mer så dör motorn för mig. Om jag ger full gas så går den i ungefär 4-5 sekunder innan den dör.. Är det någon som kan ge ett tips på vad det kan vara för fel..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att veta var man ska börja felsöka..

Om membranet i bränslepumpen är dåligt så går nog motorn bättre om du pumpar på blåsan från tanken samtidigt som du gasar på. Då ska membranet bytas. Det kan även vara förgasaren som är felaktigt inställd eller smutsig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har beställt ett membran (380:- med frakt!) men det gamla såg inte så illa ut ändå.. men vad gör man inte för säkerhets skull..

Sen sitter det tre stycken förgasare på den.. Jag såg i något annat foruminlägg för en tid sedan att det var någon som pratade om någon nål.. är det vid förgasaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! intrederad av att köpa min penta 55 hk?

Funkar perfekt förutom att dreven i växel huset är slut.

MEn det är  ju bara ta delar från den eller ta ditt växelhus å sätta på sen är de bara att köra!

4 000 , förhandlingsbart. Ring om du är intreserad, 0732521998.

Bor i mora men kan skica den på bussgods!

MVH Dennis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått i ordning på motorn..! Av någon anledning så hade den föregående ägaren lyckats byta plats på slangarna till bensinpumpen..

Det jag tycker är väldigt lustigt är att det gick att köra lite sakta med den trots det.

Sen jag bytte membranet så blev den stendöd, så om det gamla var så dåligt att bensinen gick förbi ändå på något vänster.. vem vet..?

Hur som helst.. nu går den som en klocka! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...