Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Salstad

Bensinförbrukning ?

Rekommendera Poster

Gäst

väntar du till du får medvind dit du ska blir nog mest ekonomiska varv noll , hänger du upp ett lakan som tvättnissarna gör så får du lite högre marchfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Båtnytt #4-07 testas en Aquador 28C, alltså en båt som väger 3,7 ton. När dom testar förbrukningen på den så får dom i 6,3knops fart endast 0,6 l/s medan den i snålaste marschfart (ca22-26knop) drar 1,5 l/s. Det leder till några intressanta frågor.

Kan en stor båt gå billigare än en liten i deplacementfart? Skulle alltså en båt på 3700 kilo gå snålare i 6-7 knop än en 5-meters på 700 kilo?

I Aquadorbåten sitter en diesel. Är det så att dieslar går sketsnålt när dom lågvarvar? (tomgång upp till ca 1100) Dom Amerikanska tester jag har läst av Mercruiser V8s så drar dom ungefär samma i 1000 resp. 3000 varv (på 23fotare). Alltså ungefär förbrukning i både deplacement och marschfart, medan Acuador28 med diesel gick mycket snålare i deplacementfart.

(Fast ljudet på en V8 på tomgång är värt en och annan bensinkrona) smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Salstad,

Absolut ingen idiotisk fråga. Min båt skall t.ex. dra närmare 0,8 l/sjömil i fem knop och 0,64 liter i 17 knop. Du kan se exakt på testschemat jag skickat med. Notera också att olika motorer har olika optimala hastigheter på samma båt beroende på storleken. I testen kan du t.ex. se att just denna båt går billigare i 35 knop än i 27 med en Yamaha 150 hk. Med 115 hk drar den mindre i 22 knop än i 18 knop.

Kolla med tillverkaren för din båt om dom har något liknande eller sätt ut frågan i forumet.

Att tänka på är att andra motormärken kan ha andra förutsättningar då Suzuki t.ex. kräver högre stigning än Yamaha på propellern. Testen jag skickat med gäller bara Yamaha.

 

Vill du få reda på exakt information för just din båt och motor kan du förhoppningsvis sätta i en flödesmätare så får du exakt information hur just din båt drar i olika farter. För Suzuki har t.ex. vissa modeller från Lowrance och Garmin detta stöd. Stödet som din motor då skall ha och kunna leverera ut heter NMEA 2000.

Man köper till en kabel för ca 1000 kr och kopplar ihop motorn med plottern. Sedan levererar motorn en massa information. Bl.a. liter per sjömil, exakt hur mycket bensin man har kvar i tanken, hur länge motorn gått mm. Marinan vet vilka plottrar som fungerar alternativt kan du ringa agenten för plottern.

mvh Patrick

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 16 september 2007 | 16:37

post-29108-1394235219,4302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I ett test av en Grandezza 23 DC i Båtnytt så får dom en bränsleförbrukning på häpnadsveckande 0,16(!) i 5 knop vid 1000 varv (dieselmotor). Kan detta vara möjligt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon konkreta siffror på hur mycket mindre bränsle per sjömil motorn drar med sk hydrofoils monterade på motorn? Enligt reklamen sjunker förbrukningen eftersom planingströskeln flyttas nedåt skalan, men jag har aldrig sett några reella siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. måste man jaga dl ?

Min uppfattning är att köra båten i  farten den känns bekvämast / skönast !!!

OM det drar några  dl hit eller dit struntar jag i .. kör man bara med förstånd så

borde det räcka långt , full gas är ALDRIG att rekommendera , men det vet alla redan !!!

 

Helt plötsligt ska man bara sitta å kolla bränsleförbrukningen i stället för att njuta av båtfärden ..!?!?!?!  NIX ..inte jag !!!!!!!!

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...