Gynter 0 Postad 29 Juni , 2006 hej. Jag har nyss instalerat ett ekolod på min båt och när jag skulle testa så stod det att det var 3 meter djupt när båten står på trailer på land. Är det bara för att båten står på land det blir konstiga ekon eller är det något fel? Mvh Gynter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Juni , 2006 En del ekolod kan man kalibrera men jag tror att det är lämpligast att Du provar i vattnet först. Ekolodet räknar tiden för ljudet i vatten, inte i luft. När jag drar på i min båt så visar det sig fiskstim under båten på 0,5 meter men det är givetvis dålig vattenkontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 29 Juni , 2006 Ett ekolod kan aldrig fungera utan vatten desutom är det inte bra att torrköra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 29 Juni , 2006 Om det är ca 75 cm luft mellan båten och marken så visar lodet ca 3 m. Ljudhastigheten är drygt 4 ggr högre i vatten. Men som redan sagts så bör man undvika att köra lodet torrt annat än mycket korta tester. Kristallen i givaren är konstruerad för att jobba mot vattnet, och kan om man har otur gå sönder om man kör den torrt /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser