kirremirre 0 Postad 29 Juni , 2006 Har en Becker 27 och ska byta fall till stor och försegel. Vet inte vad det är för en masttillverkare. Tror att det är 8mm fall idag på den. Måste jag masta av eller ej, låta marinan göra jobbet? Tips om vad man bör tänka på och göra är mycket välkommna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 Juni , 2006 Byt själv! Sitter de amla fallen kvar? Tejpa på det nya fallet på det gamla, ända mot ända (ej överlappande). Är du tveksam om det håller så sy ihop med ett par stygn med grov tråd. Annars får du hitta en mastkran du kan klättra upp i, sedan är det bara att skicka fallet genom masten och ha någon fingerfärdig att pilla ut det där nere. Eller så fäster du en tunn lina i det befintliga fallet och drar igenom, fäster det nya fallet i den tunna linan och drar igenom. Men det första sättet tycker jag är det bästa. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 30 Juni , 2006 Bytte fall på min förra båt. Busenkelt! Fast jag tog det säkra före det osäkra Tejpade och sydde några stygn, sen är det bara att dra ut den gamla linan. 10 min jobb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 30 Juni , 2006 Kolla här: http://www.poly.se/swedish/marin/produkter/produkt-01.htm klicka dig in på tågtabell. När jag byter blir det till rep i stället för vajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 Juni , 2006 Fråga: Byte av fall? har man väl börjat falla så är det svårt att byta med någon ..... //Trevlig sommar JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 30 Juni , 2006 Shit, det är fredag idag! http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/evilgrin.gif\ border=\0\ /> Dagen då de mindre användbara råden börjar dyka upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirremirre 0 Postad 30 Juni , 2006 Tusen tack för alla råd även de mindre användbara ska jag filosofera över! Soliga hälsningar! kirremirre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 3 Juli , 2006 Jag bytte storfallet på min Shipman (Benns rigg typ Selldén) förra året. Det var in te helt lätt då jag var tvungen att demontera masttoppbeslaget pga att vajerinflätningen i fallinan var styv och lång och inte medgav utrullning över topptrissan.Hoppas det går lättare för dig. Annars är det ett bra tillfälle att kolla så inget ligger snott. Tänk bara på att spänna upp alla fall ordentligt innan beslaget skruvas tillbaka. Detta för att vajrarna inte ska hamna på fel sida om någon bult och sakta såga av denna/kärva vid segelsättning.Sail on :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirremirre 0 Postad 7 Juli , 2006 Det var busenkelt, sydde och tejpade lite och hade en lina imellan för öglornas skull! Tack! Kirremirre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 24 Augusti , 2010 Bra tips! Fast jag har dragit av mitt fall :-( Tips om hur få in det nya när jag inte har det gamla kvar att dra med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Augusti , 2010 Fiskelina och en m6 mutter upp i mastkranenoch petaner muttern över trissan, pilla ut vid mastfoten. knyt på nya fallet och draigenom. hoppas sedan på att det inte korsat övriga fall, men det brukar gå bra om övriga fall är spända under opperationen. alternativ två är att pilla in falländen i sin trissa och sedan ut vid något annat fall (tex dirken) tejpa sedan fast fallen vid varandra och låt det nya följamed till mastfoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 24 Augusti , 2010 Aha klurigt, jag åker och testar...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 25 Augusti , 2010 Om inte muttern funkar som tyngd kan en liten stump klen kätting fungera... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisE 0 Postad 25 Augusti , 2010 Passa på att byta wire mot Dynema eller liknade lina. Tänk dock på att det inte är säkert att wire och lina kan använda samma storlek på trissa i toppen. Kolla! / ChrisE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser