Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Primuz

Motorproblem Mercury 402

Rekommendera Poster

Har en gammal mercury 402 som inte går som den ska. När jag skulle ut på sjön idag så gick den bra i ett par minuter när man gasade på men sen när vi skulle stanna till och den stog på friläge i en minut så dog den. Försökte starta den ett tag men gav sedan upp och fick simma/bogsera in båten och det var inget jag kan rekommendera. Efter 30 min så startade den kanonlätt men då var den på väg upp på trailern och fiskeglöden var borta. När jag senare kom hem så tog jag bort stiften, ett av stift var lite sotigt och båda var riktigt blöta. Jag kan knappt något om motorer och undrar om det är någon vänlig själ som kan komma med något tipps om vad som kan vara fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att d e en förgasarmotor...Låter som om att den blivit sur (för mycket soppa i förhållande till luft i förgasaren). Låter som om den går på alldeles för fet blandning eftersom stiften var sotiga...

 

Detta är bara mer eller mindre en gissning, är inte heller någon expert. Men se över luftfilter och förgasare till att börja med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Får ta en titt på förgasaren. Vet för övrigt att den inte går att starta med choke och chokar man när motorn är igång så dör den. Om det hade varit dålig komp så hade den dött när den blir varm på låga varv ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

går ej att starta med choke  det låt fett har du ställt allt rätt så måste du starta med choke och nästan halv eller fullt på handgasen vid start ögonblicket.  stiften blöta också för och igensotade - för fett ställ om luftskruven ca 1,5 varv och kolla även så inte den flödar över justera flotören nivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag startar upp motorn och låter den gå på friläge och tomgång hur länge ska en sådan här gammal härk gå utan att dö ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt är som det skall så ska motorn kunna gå hur länge som helst på tomgång. Det verkar som om din går för fett och surar ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Den går ca 10 min på tomgång sen dör den. Efter att den har dött kommer det ingen gnista för än det blivit kallare. Finns det någon givare som skyddar för värmenyp som har lagt av eller kan det vara tändspolen ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt så är det en gammal utombordare vi talar om. Att det skulle finnas någon intelligens i form av någon givare verkar smått otroligt. Ingen gnista tyder på problem med tändningen, hur är det med gnistgapet på brytarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är en gammal 40 hk 2cyl men det skumma är att det finns gnista när motorn är kall. Får höra med någon marina på måndag och se vad dom tror att det är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sitter det inte tändmodul eller är den äldre , all el som är på väg att haverera funkar bra i kallt läge.   Är det brytare och konding system så är det typ ex för kass konding byt konding och kolla om brytarna har börjat brännas de gör de när kondingen ej klarar sin kapatans. Är det inget av detta så är det spolar som är påväg att gå, kolla gnistläng och färg direkt på kablen helst en cm och blå färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag känner igen felet jag ägde en 402 en gång i tiden

Jag bytte en induktiv givare för 900 kr(år 2000) som sitter under svänghulet sedan gick motorn bra igen.

 

Lycka till m.v.h. Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat fram ett elschema och vilka värden det ska vara på triggern och statorn. Men hur ska jag mäta ? När motorn är avslagen och kall och jämföra dessa värden med motorn avslagen och varm  ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

på bilsidan mäter du om du får inpulse på mittsladen på triggern iförhållande till jord får du bara en fast spänning är det fel enklast är att hänga dit en diodpenna och köra till den stannar vrid då runt och blinkar det inte då är triggern kass, hittar du inte vilken sladd kolla då vilken som ger blinkningar i förhållande till jord när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt samma problem hade jag.Bytte trigger under svänghjulet för 1100 Sek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...