Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
AudiTQ

Ger upp

Rekommendera Poster

Har en riktigt strulig Yamaha 70hk utombordare från -94 och ber för sista gången kunnigt båtfolk på maringuiden om hjälp.  

 

Följande felsymptom:  båten går väldigt ojämnt, särskilt vid pådrag och när man ska plana ut båten, den bluddrar och skakar.  Drar man av så går den riktigt dåligt och bluddrar ännu mer.  

Bensinförbrukningen är extremt hög. 

Motorn är tre cylndrig varpå stiften på dem två nedre cylindrarna är genomsotiga, det ÖVRE ser dock helt normalt ut. 

 

Har gjort följande :

 1. rengjort förgasarna

2. kollat bensinpumpen och den ser hel ut..inget trasigt membran vad jag kan se.

3. haft en kunnig båtkille som konstaterat att den drar för mycket bensin..och att det i princip bara är att gilla läget.

Han har en teori om att motorn är för stor för båten (Buster RS) och att den går dåligt av den anledningen..dvs att den får gå för lätt. Rekommenderade större propeller.

4. tidigare felmonterat choke åtgärdat.

 

Det intressanta är att båten gick bra i höstas då det läckte bensin mellan slangkopplingen på motorn, vilket ironiskt nog gjorde att motorn gick bra pga lägre bensinflöde.

 

Det är synd om man ska fimpa en 1995 Yamaha pga detta fel, men jag överväger att köpa en ny motor och detta skitproblem inte går att lösa. Har inte tid eller lust att hålla på att strula med denna motor hela sommaren.

 

tacksam för svar från kunnigt folk!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det verkar som att flottörventilerna inte håller tätt utan släpper in så mycket bränsle som pumpen kan ge. När du gasar upp den, blir den bättre efter en stund? Om den surat ned riktigt mycket tar det en stund att blåsa ur den och stiften brukar inte tåla att sura för många gånger utan att kocksa igen.

Eftersom att den gick bättre när en del av bensinen gick på sidan om när kopplingen läckte tror jag definitivt på flottörventilerna. Alternativt kan det vara en för hög flottörnivå som gör att förgasarna breddar över innan ventilen stänger.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! när jag gasar upp den så blir det bättre efter en stund...vid full gas går den som den ska.

 

Hur undersöker man och felsöker flottörventilerna ? Skruva isär förgasarna igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort koppen på förgasaren och blås i slangen samtidigt som du sakta lyfter upp flottören med handen. Då märker du om ventilen är otät eller om den stänger när flottören nästan är uppe i taket.

Ventilen kan du skruva bort med en 10mm nyckel och sen sitter en låsring inuti som du får ta bort för att öppna den. Troligtvis sitter nåt skit där som hindrar den från att stänga.

Om det inte finns skit där utan felet beror på för hög flottörnivå kan du böja till plåtblecket som trycker på ventilen lite för att sänka den.

 

Lycka till!

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för mkt bra svar! Ska kolla flottörerna när jag kommer hem ikväll.

Jag kan säga att den första rengöringen av förgasarna i våras utfördes på ett slarvigt sätt med trasor som torkade på och utanför flottörerna..kanske orsakade att plåtblecket böjdes eller nåt.

för övrigt så var det inte jag som rengjorde förgasarna vid det tillfället... jag körde med högtryck för några veckor sedan...vilket jag anser som det enda vettiga sättet att rengöra dem på.

 

Återkommer ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fixat flottörerna, det verkade inte vara nåt problem med dem.

Nu går maskinen någorlunda bra- dock väldigt trött vid pådrag men när man väl kommer upp i hastigheter så går den rent och fint.

Den drar rätt mkt soppa faktiskt, kanske normalt för en 70hk- men vi snackar 1,4 liter distansen vid marchfart. Är inte det mycket?

 

Jag undrar om det är nåt tändproblem, kanske dåliga tändkablar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort koppen på förgasaren och blåste i slangen samtidigt som jag sakta lyfte upp flöttören och dom höll tätt.

Det var varken synbara fel eller smuts. Allt verkade ok.

 

Men 1,4 distansen verkar ju på tok för mkt...min polares Sea Ray V6:a drar 1,2......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja då vet jag inte , men att den drar så mycket värkar inte som de ska...

/ dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, det är inte som det ska. Vet dock inte var en utombordare drar i snitt som ligger runt en 50-60hk...

Men jag vill inte minnas att min motor drog så mkt förra året =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du får väl se till att de är synkade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är luftskruven/arna ställda?

Skall vara ca 1 varv ut från bottenläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang luftskruvarna så hör du på gången leta upp lägena där den börjar gå dåligt och ställ sen mitt emmellan dessa. Vet ej riktigt hur yamahas förgasararangemang är hopkopplat men se till att spjälen är synkade dvs öppnar exakt samtidig och lika mycket annars kommer det att bråka rejält på mellanfart där någon burk inte riktigt hänger med utan bromsar.

se även till så att ingen av förgasarna har fel flotörnivå ev går torr eller flödar över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man om flottörnivån är felaktig ? Tog isär förgasarna och allt såg som sagt normalt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att det är fel för just din motor så skall flottörnivån ofta ställas enligt följande.

 

Håll förgasaren med axelleden (gångjärnssidan) uppåt så att flottören hänger nedåt. När locket vinklas så att den arm på flottören som påverkar nålventilen ligger an mot nålen, så skall det som är undersidan av flöttören då förgasaren sitter monterad på sin plats, vara parallell med tätningsytandär flottörhuset tätar mot förgasaren.Jag hoppas det blev begripligt.

 

Jag tror dock inte att ditt problem beror på felaktig flöttörhusnivå utan möjligen att de två cylindar som går fett har otäta nålventiler. 

 

Om du  har primer istf chockespjäll så kolla att primekretsen verkligen stänger. Kanske är det som på min Merc V6 att man hämtar bränsle ur det övre flottörhuset och skickar in detta i de nedre cylindarna. I mitt fall det är alltså bara de fyra nedre cylindrarna som får fettare blandning. Med samma konstruktion på en 3 cyl blir det då bara de två nedre som erhåller bränsletillskott.

 

Jag kollade här och det ser ut som du har en primer.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx

 

Nr 33 i figuren är ventilen. Kolla upp att denna verkligen stänger. Ev. finns det också en ventil som ger till tillskott så länge motorn är kall. Det sítter en sådan på min motor. Till skilnad från primern så saknar denna elektrisk anslutning. reglering sker istället genom att en ventil som sitter i topplocket stänger/öppnar en luftkanal mhja en bimetall. Från ventilen går bara en slang till förgasarna. 

 

Men börja med att kolla primern.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet nu är att den är kraftlös, orkar knappt plana ut. Det känns som om den inte går upp i varv och bara gör 50% av vad den bör göra vid pådrag. Den går dock rent men varvar inte ut.

SAMT att den drar kopiösa mängder bensin som tidigare nämnt.

 

Ska kolla luftskruvarna samt att flottörerna är som dom ska...igen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har du synkat öppnar luftspjällen verkligen samtidigt?   kolla stiften böta för mycket soppa,  olika felsynkat, riktigt torra och för lite soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får den att plana ut nu (defekt trycktank var orsaken)

 

Men nu åter till ruta ett:  ojämn och ryckig gång.

Drar man på fullt så går den bra men drar man av från tex 35 knop till 20knop marchfart så är det direkt extremt ryckigt och ojämn gång.

 

Nu känner jag att jag inte orkar bry mig om detta junk längre..bara langa up 50 tusen på en ny motor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju ha något med att tändförinställningen inte funkar som den ska, kanske något som kärvar när den skall tillbaka från full gas läget?

 

Innan du använder motorn som bojankare så lägg ned ca 300.- på verkstadshandboken. Dom här motorerna är ju allmänt erkända som bra och tillförlitliga. Jag köpte boken här

 

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0892876506&s=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en riktigt strulig Yamaha 70hk utombordare från -94 och ber för sista gången kunnigt båtfolk på maringuiden om hjälp.

Följande felsymptom: båten går väldigt ojämnt, särskilt vid pådrag och när man ska plana ut båten, den bluddrar och skakar. Drar man av så går den riktigt dåligt och bluddrar ännu mer.

Bensinförbrukningen är extremt hög.

Motorn är tre cylndrig varpå stiften på dem två nedre cylindrarna är genomsotiga, det ÖVRE ser dock helt normalt ut.

 

Låter exakt som min motor! (evinrude 115hp V4)

Den drack extremt mkt men gick klanderfritt hela sommaren.

Under hösten/sensommaren började den bluddra vid gaspådrag.

Ngn gång fick jag inte ens upp den till planing som du skriver.

 

Hade en kompis som började kolla den, efter mkt om & men hittade vi felet.

-En av kolvarna hade kantrat & orsakat stora repor på kolvringen.

Den är just nu inne på omborrning & ny kolv i överdimension har beställts.

Inget roligt jobb eftersom hela motorn var tvungen att demonteras ner till molekylstorlek känns det som...

 

Väntetiden på delarna är ca 14dgr;(

-Tur att man har kompisar som kan ngt om motorer eftersom jag inte kan ngt om det själv;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Jag förutsätter att det är en tvåtaktsmotor du har, de är ju något enklare än fyrtaktare. Man kan ha hur många teorier som helst om en motor som inte går som den ska, men man kommer inte så långt med vilda gissningar från när och fjärran.

Det första man gör med en förbränningsmotor som man misstänker där är något fel på, är att ta kompressionsprov. Är detta bra om vi nu fortsätter att prata tvåtaktare, finns det två saker till att kontrollera och konstatera vilket felet ligger i och det är bränslesidan eller tändsidan. Här gäller det, får motorn bränsle? Får den det i rätt mängd? Tänder motorn som den ska och vid rätt tillfälle? Oftast behöver man lite mätutrustning för att utföra detta och denna utrustning hör ju inte till den normala köksutrustningen, så det kan vara knepigt nog att klara av själv.

Om man nu inte klarar av detta själv så finns det ju serviceverkstäder, man ska väl inte tvingas kasta bort en sådan motor, den betingar ju ändå ett ganska högt pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute med båten idag i det kanonfina vädret.  Båten är körbar, helt klart men drar mkt soppa. Igår tankade jag i 22liter min nya trycktank idag har jag kvar- hör o häpna- kanske 6-7 liter. OCh då har jag bara kört max 9 distans (!) med båten  här snackar vi 1.7/liter distansen..helt sjukt.

 

Iallafall, båten planar och går fint upp i varv men det är när man ska dra av farten den börjar bluddra och sura.  Den går jättefint på låga varv i kanske 8 knop.

 

Serviceverkstäder ja. Har ringt runt några och svaret blir oftast kom in i augusti kanske inte så kul. MEn jag får väl stå ut, ska skaffa en day cruiser i höst..kan likabra skaffa en med v8:a eftersom jag lär ha vant mig vid hög bensinförbrukning ;)  haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...