KramforsBo 0 Postad 29 Juni , 2006 Hej här kommer en fråga från en som är novis på båtar och speciellt båtmotorer. Har en vanlig öppen plastbåt med en 20hkr gammal mercury på, har tidigare gått fint men nu kan jag i stort sett bara köra på halv gas, sedan när båten ska plana ut ökar varvtalet oerhört mycket och farten sjunker typ tryck ner kopplingen på bilen medans du kör varianten. Vad kan det bero på? Tacksam för svar Bobo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 29 Juni , 2006 Hej Det verkar som att din propeller slirar i navet och släpper greppet när du belastar den. Gör en markering på navet och en på propellern så ser du om de flyttas när du provkört. Du kanske kan lägga i en växel och testa att vrida runt den för hand också när axeln står still. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
canberra 0 Postad 29 Juni , 2006 Det är inte så enkelt att proppen suger luft då? Att du nyligen hängt på motorn och den blivit monterad med konstig lutning eller likn. Har själv gjort misstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 29 Juni , 2006 Jo det förståss ..tänkte inte så långt. Båten kan vara gjord för långriggare och du har en kort och då släpper den vatten när den planar ut. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 29 Juni , 2006 Kolla in dessa andra trådar. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=64957&highlight=slirar Tror att Du har en kass gummibussning i proppellern. Hade en Mercury 20 Hk på den gamla båten och ny propp kostade cirka 1600:- Min övervarvade på 20-25% gas och det ganska rejält. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KramforsBo 0 Postad 30 Juni , 2006 Tack för alla tips ska prova med en polares propp, hoppas på det bästa. Dessutom hoppas jag att ni ska ha en förbannat trevlig sommar (för det ska jag!) Bobo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vesslan71 0 Postad 30 Juni , 2006 Detsamma Bobo!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser