Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Seven

Ryds 20DC - justering av powertrim?

Rekommendera Poster

Har provkört en begagnad Ryds 20 DC -03 i dag och upplevde att riggen inte gick att tilta in max (båten grävde mkt och stod rakt upp innan planing trots maxtilt). Vid hög fart/planing upplevde jag sedan att riggen inte alls behövde justeras. På tiltmätaren gick riggen maximalt att tilta till mitt emellan neutralläge (rakt upp) och minläget. Ska man inte kunna trimma riggen så att mätaren står på min? Kan detta vara en justeringsfråga?

En annan fundering jag har är huruvida sötvattenskylning/slutet kylsystem är extrautrustning och hur mkt man ska värdera detta vid beg.köp? Båten finns och skall fortsätta att gå i Stockholm vid köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Först vilken motor sitter monterad? inom eller utombordare?

Svar på fråga om tilt: Svar jag det skall gå att tilta till min läge. jag har en Ryds 568 GT med Mercury 115 EFI och denna tiltar jag ner till lite under min vid start för att sedan tilta ut till c:a 1:a strecket på mätaren (1/4). Det kan vara en justeringssak men det låter som att motorn inte står i max intrimmat läge eftersom den gräver så vid start.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en inombordare (Mercruicer 4,3 190 hk). Efter lite telefonsamtal till Ryds, Marin Power m.fl. så verkar mycket peka på att det är en justeringssak. Att mätaren visar fel kan bero på att den är felkalibrerad eller att givaren har fått frispel. Det känns dock som om man vill reda ut detta innan eventuellt köp.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...