Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

Trasig impeller suzuki ? ingen vattenstråle... *hjälp sökes*

Rekommendera Poster

Har en Suzuki 4hästar 2takt -93.

 

Den har stått i varmföråd i 7 år, sen den användes sist. har bara gått 2 säsonger innan det, inte alls många timmar...

 

 

Men nu har jag fått problem.

 

Har bytt olja o stift och smörjt lite.

provade att starta, startade på 2:a rycket, men kommer ingen vattenstråle.

 

Kan vattenpumpen/impellern ha gått sönder när den stått ?

Vart exakt sitter den på motorn ?

Svårt att byta ? svårt att se om den är trasig ?

 

Nån som vet vad en impeller kostar till en 4hästare suzuki ?

 

Tacksam för hjälp!

Tänkte ut på sjön till helgen :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du bara kört med en spolmuff.eller i en tunna.

jag blev förvånad när min suzuki tog in vatten under trimfenan

pressade in en trasa och då funkade det.

alltså kolla så den inte suger luft någonstanns.spolmufff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en tunna/hink med vatten i....

Har även köpt en spolmuff, men vet inte riktigt hur/vart den ska sitta?

 

Vart sitter vattenintaget på motorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tillräckligt med vatten i tunnan ?? 

 

Har för mig att vattenintaget sitter en bit upp på riggen men kolla på denna site , brownspoint.com där finns bl.a. sprängskisser på de flesta suzukimotorer. där bör du hitta var impellern sitter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det tror jag.

 

Vattenintaget sitter väl i botten på motorn ?

Iaf enda stället som det finns hål på....

 

 

har kollat den där sidan och kollat sprängskissen på min motor.

 

Men vart exakt sitter impellern ? det ser jag ingenstans...

Är det under motorn ? Ska man skruva bort motorn först isåfall för o komma åt ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Impellen sitter i riggen och för att komma åt den måste du demontera växelhuset. Kan vara lite krångligt och meckigt att få ihop efteråt.

 

Innan du gör det tycker jag att du skall kolla termostaten så att den inte blivit igensatt. Det bildas lätt saltkristaller där och då kan kylvattnet ha svårt att komma fram, speciellt om termostaten inte är helt öppen (kall motor).

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den lilla kåpan som sitter med 4 små skruv ?

 

Vart sitter termostaten ?

 

saltkristaller ? gäller väl bara ifall den varit i saltvatten ? endast sötvattenkörd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt impellern. lätt fixat :)

 

 

Men fortfarande ingen vattenstråle, den gamla impellern var hel, men lite stelare än den nya, men verkade funka....

 

 

Tar jag bort gummit (täcklock) på sidan på riggen till justering av växlarna så kommer det vatten både där och ur röret under motorn där det ska komma.

sätter jag tillbaks det där gummit så slutar vattnet komma.....

 

 

vad är fel ?

HJÄLP! :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag hade inte heller någon skvallerstråle men efter att jag rensat rent i hålet där vattnet kommer ut på riggen med en bit ståltråd har jag nu en stadig o fin stråle, ganska vanligt att det sätts igen där ....smiley-smile.gif\

 

Mvh/Fritte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat att blåsa i hålet där vattnet ska komma ut på riggen, det kommer luft nånstans inne i riggen då, ej i röret som går ner till impellern.

 

Ska det vara så ? Eller kan det vara så att röret är av(har spruckit) ?

Men tycker det är konstigt att det kommer vatten ur hålet när jag tar bort gummilappen på sidan så man ser in i riggen. Ska det blåsa runt vatten inne i riggen ?

 

 

Enda jag kan tänka mig nu är att det är hål nånstans i kylsystemet. Men tar gärna emot tips. Tråkigt att behöva skruva isär hela motorn i onödan om det är nåt annat fel...

 

 

Edit:

 

Nu funkar motorn perfekt igen!

 

EFter att jag inte hittade något fel på den så skruvade jag isär hela motorn i smådelar o gjorde rent allt, e som ny nu :)

en packning var av o var sotig där, så efter att gjort rent motorn o blåst rent allt så är det nu cirkulation på vattnet igen, troligtsvis så var det en bit av en gammal packning som hade sätt sig fast i en vattenkanal....

 

Va den minsta kolv o vevstake ja sett :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...