Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Laxenht

AQ115 + 100drev

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga båtmänniskor! Har preccis blivit ägare till en Laxen HT med B20 och 100 drev. Detta är första båten jag äger.....och har några funderingar! Båten har stått på land i ett antal år......

1. Under oljefiltret går det ett kylrör in i blocket, men denna har nog inte suttit på plats under åren på land, är det något ställe man tömmer vatten på innan vintertid? Eller varför är den lös?

2. Gamla ägaren sa att senast han körde båten gick den bra förutom när han gav full gas, då orkade inte den alls. Vad kan det bero på? sitter en solex förgasare på motorn....

3. Backen verkar kärva ordentligt, går endast att rubba om man hjälper till med skiftnyckel, kan man ta lös den genomgående axeln som vajern sitter i och smörja?

4. Hur vet jag årsmodellen på motor o drev?

Kom gärna med andra bra tips åt en båtrookie som skall börja serva denna

pärla, tex hur gör jag när jag vill provköra motorn på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det är troligen oljekylaren du menar. Oljefiltret sitter skruvat i denna.

2. Motorn får troligen inte tillräckligt med bränsle alt tändningen står fel. Flera olika felkällor börja med en ordentlig genomgång av förgasaren och byt ut bränsleslangen.

3. Den genomgående axeln som du nämner är troligen backspärren. Smörj på.

4. Leta efter nummer på blocket och kolla med register men detta finns ingen anledning att lägga energi på.

Vill du genomföra en komplett renovering så bara ut med motorn och ta det från grunden om du känner att du mäktar med alt lämna iväg prylarna för en genomgång.

/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en sån båt, du kan ju maila mig om du undrar över nåt. / Micke

mikael.lundstrom@skol.lulea.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...